Linguistics
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General introductory works on language and linguistics

Aitchison, J. (1997). The language web. The power and problem of words. The 1996 BBC Reith Lectures. Cambridge: Cambridge University Press.

1.- A web of worries: Anxiety about language; 2.- A web of deceit: The origins of language; 3.- Building the web: Acquiring language; 4.- A web of words: Remembering words; 5.- A world-wide web: Options and snares.

Bauer, L., Holmes, J., & Warren, P. (2006). Language matters. Basingstoke: Palgrave MacMillan.

Part 1: The origins and development of language: Where does language come from?; Why don’t we all talk the same?; Things ain’t what they used to be; Linguistic relations; Bee talk and monkey chatter; Part 2: Language structures: How do you spell accommodation?; How many words do the eskimos use?; Going on and on: The never-ending story primitive languages?; Who needs grammar?; Mobile messages; Part 3: Language and society: How do we lose languages and does it matter?; What shall i call you?; Do women and men speak differently?; Sexist language and linguist sexism; What language do you use to your grandmother?; Why can’t people in Birmingham talk right?; Part 4: Language, brain and mind: Why my feets hurted?; Does bilingualism rot the brain?; Building another tongue; You’ve tasted the whole worm; Is language a strait jacket?; When language breaks down: Part 5: Conclusion: Who cares about language?

Bernárdez, E. (1999). ¿Qué son las lenguas? Madrid: Alianza.

1.- ¿Cuántas lenguas hay?; 2.- De lenguas, dialectos, idiomas, hablas, jergas; 3.- ¿Por qué hay tantas lenguas (o: tan pocas)?; 4.- ¿Qué sucede con las lenguas al pasar el tiempo? ¿Hay lenguas en peligro?; 5.- ¿Hay lenguas mejores y peores, más o menos primitivas, más o menos perfectas, más o menos puras?; 6.- Los piyin y los criollos; 7.- ¿Cómo y por qué aparece el lenguaje?; 8.- ¿Por qué cambian las lenguas?; 9.- ¿Para qué sirve el lenguaje?; 10.- La vida de las lenguas y su variedad; 11.- Lenguaje y cerebro; Apéndice A: Historia brevísima de la lingüística contemporánea; Apéndice B: Las lenguas más habladas; Apéndice C: ¿Una lengua complicada?; Apéndice D: Lenguas y lingüística en Internet. Nota para iniciar el viaje.

Bernárdez, E. (2004). ¿Qué son las lenguas? (2th ed.). Madrid: Alianza. (Original work published 1999)

Blecua, J. M. (1973). Revolución en la lingüística. Barcelona: Salvat.

Blecua, J. M. (1982). Qué es hablar. Barcelona: Salvat.

I.- Introducción; II.- La estructura del lenguaje; III- La lengua y el hombre.

Crystal, D. (2009). Just a phase I’m going through: My life in language. London: Routledge.

Prologue; Chapter 1: Being a linguist; Panel 1: Linguist as detective; Chapter 2: A semilingual start; Panel 2: Linguist as historian; Chapter 3: New worlds; Panel 3: Linguist as musician; Panel 4: Linguist as actor; Chapter 4: Liverpool school; Panel 5a: Linguist as reader...; Panel 5b: ... and entrepreneur; Panel 6: Linguist as fieldworker; Chapter 5: Extra-curricular acts; Panel 7: Linguist as editor; Chapter 6: Learning, and not learning, about language; Panel 8: Linguist as couturier; Panel 9: Linguist as quantity surveyor; Chapter 7: Becoming academic; Panel 10 : Linguist as phonetician; Chapter 8: Surveying; Panel 11: Linguist as doctor; Chapter 9: Worlds within worlds; Panel 12: Linguist as dancer; Chapter 10: Becoming professional; Panel 13: Linguist as foul-mouth; Chapter 11: The sexy subject; Panel 14: Linguist as lexicographer; Panel 15: Linguist as revolutionary; Chapter 12: Meeting a need; Panel 16 Linguist as tease; Chapter 13: Choices and consequences; Panel 17: Linguist as grammarian; Chapter 14: Meetings and meetings; Panel 18: Linguist as (failed) speech therapist; Chapter 15: Looking for remedies; Panel 19: Linguist as interviewer; Chapter 16: Why did you resign?; Panel 20: Linguist as indexer; Chapter 17: The encyclopedia game; Panel 21: Linguist as spymaster; Chapter 18: Schizoid man; Panel 22: Linguist as plant; Chapter 19: Busyness and business; Panel 23: Linguist as voice-counsellor; Epilogue.

De Mauro, T. (1989). Guida all’uso delle parole (10a ed.). Roma: Editori Riuniti.

De Mauro, T. (1981). Guía para el uso de la palabra. (M. A. Galmarini, Trans.). Barcelona: Ediciones del Serbal.

1.- No hace falta hablar; 2.- Las palabras no lo son todo; 3.- Las palabras y los demás signos; 4.- Qué es un signo y cómo está formado; 5.- Los lenguajes de la certeza; 6.- Los lenguajes del ahorro; 7.- El juego de las partes; 8.- Los lenguajes del infinito; 9.- Los lenguajes para resolver problemas; 10.- El filósofo y polichinela; 11.- El lenguaje creativo; 12.- Todos somos (un poco) "creadores"; 13.- Elogio de la imitación; 14.- La flexibilidad de las palabras; 15.- Kant, la campesina y las palabras; 16.- Los órdenes de las palabras; 17.- El lenguaje "interior" y "exterior" y los estilos colectivos; 18.- Las condiciones externas del discurso; 19.- En la fábrica de discursos; 20.- La elección de palabras; 21.- Las palabras para hacerse entender; 22.- Frases para hacerse entender; 23.- Conclusión: del lado del interlocutor.

Kristeva, J. (1969). Le langage, cet inconnu. Une initiation à la linguistique. Paris: Éditions du Seuil.

I.- Introduction à la linguistique: 1.- Le langage, la langue, la parole, le discours; 2.- Le signe linguistique; 3.- La matérialité du langage; II.- Le langage et l’histoire: 1.- Anthropologie et linguistique; 2.- Les Égyptiens: leur écriture; 3.- La civilisation mésopotamienne: Sumériens et Akkadiens; 4.- La Chine: l’écriture comme science; 5.- La linguistique indienne; 6.- L’alphabet phénicien; 7.- Les Hébreux: la Bible et la Kabbale; 8.- La Grèce logique; 9.- Rome: transmission de la grammaire grècque; 10.- La grammaire arabe; 11.- Les spéculations médiévales; 12.- Humanistes et grammairiens de la Renaissance; 13.- La Grammaire de Port Royal; 14.- L’encyclopédie: la langue et la nature; 15.- Le langage comme histoire; 16.- La linguistique structurale; III.- Langage et langages: 1.- Psychanalyse et langage; 2.- La pratique du langage; 3.- La sémiotique.

Kristeva, J. (1988). El lenguaje, ese desconocido. Introducción a la lingüística. (M. Antoranz, Trans.). Madrid: Fundamentos. (Original work published 1969)

Maingueneau, D. (2009). Aborder la linguistique. Paris: Seuil.

1.- Le langage; 2.- De la grammaire à la linguistique; 3.- La linguistique, science du langage; 4.- Les données; 5.- Le problème de la grammaticalité; 6.- Les branches de la linguistique; 7.- La linguistique diachronique; 8.- Le structuralisme linguistique; 9.- Les modèles contemporains; 10.- Pragmatique, interactionnisme, analyse du discours; 11.- Linguistique appliquée.

Miller, G. A. (1981). Language and speech. San Francisco, CA: W. H. Freeman.

Miller, G. A. (1985). Lenguaje y habla. (J. C. Gómez Crespo, Trans.). Madrid: Alianza. (Original work published 1981)

1.- Exclusivamente humano; 2.- La comunicación animal; 3.- La evolución del lenguaje humano; 4.- La teoría de la fuente y el filtro; 5.- El habla; 6.- La percepción del habla; 7.- La estructura del lenguaje; 8.- La sintaxis; 9.- El léxico; 10.- La adquisición del lenguaje; 11.- La conversación; 12.- El lenguaje y el pensamiento.

Miller, G. A. (1991). The science of words. New York: W. H. Freeman.

1.- The scientific study of language; 2.- Units of analysis; 3.- The written word; 4.- The spoken word; 5.- Word families; 6.- Word formation; 7.- The mental lexicon; 8.- Word meanings; 9.- Categorizing experience; 10.- Drawing distinctions; 11.- Making sentences; 12.- The growth of vocabulary.

Moreno Cabrera, J. C. (2000). La dignidad e igualdad de las lenguas. Crítica de la discriminación lingüística. Madrid: Alianza.

1.- ¿Qué es la discriminación lingüística?; 2.- Una sola especiehumana y una sola especie lingüística; 3.- El origen del lenguaje humano; 4.- La esencia de las lenguas; 5.- Lengua y dialecto; 6.- Mitos sobre la diversidad de lenguas; 7.- El chovinismo lingüístico; 8.- La excelencia de los tipos lingüísticos; 9.- Lengua, sociedad y mentalidades primitivas; 10.- La facilidad y dificultad de las lenguas; 11.- La irregularidad de las lenguas naturales; 12.- El número de hablantes de la lenguas; 13.- Los idiomas los hace el pueblo; 14.- Lengua escrita y lengua hablada; 15.- Léxico e idioma; 16.- El origen de las lenguas grandes es muy humilde; 17.- Literatura e idioma; 18.- Lenguas en peligro y política lingüística; 19.- La responsabilidad de los lingüistas; 20.- Conclusión. Apéndices: A.- Cien mitos, prejuicios y tópicos sobre las lenguas; B.- Lenguas europeas en peligro; C.- La variedad del inglés en Inglaterra; D.- Literatura indígena; E.- Extracto de la declaración universal de derechos lingüísticos.

Moreno Cabrera, J. C. (2002). La diversitat lingüística mundial a l’era de la globalització. In Llengua i immigració. Diversitat lingüística i aprenentatge de llengües (pp. 1-53). Barcelona: Departament de Benestar i Família, Generalitat de Catalunya. Retrieved from http://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/01departament/08publicacions/coleccions/llengua_immigracio_i_ensenyament_catala/01llenguainmigracio05/llengua_immigracio_01.pdf

Moreno Cabrera, J. C. (2006). De Babel a Pentecostés. Manifiesto plurilingüista. Barcelona: Horsori.

De Babel a Pentecostés. Manifiesto plurilingüista; Introducción: del castigo de Babel al premio de Pentecostés; 1.- Babel, la “confusión” de las lenguas y la comunicación; 2.- Aprenderás las lenguas con el sudor de tu rostro; 3.- La deconstrucción de Babel: monolingüismo y oligoglosia; 4.- El milagro de Pentecostés y el sesquilingüismo cooperativo; Texto; Glosario; Anexo I: Los dos primeros artículos de la Constitución Europea en las lenguas oficiales; Anexo II: Publicaciones relacionadas del autor; Anexo III: Ilustraciones.

Napoli, D. J., & Lee-Schoenfeld, V. (2010). Language matters. A guide to everyday questions about language (2nd ed.). New York: Oxford University Press.

Part 1: Language: The Human Ability 1.- How do we acquire language? 2.- What is linguistics? 3.- From one language to the next: Why is it hard to learn a second language? Why is translation so difficult? 4.- Does language equal thought? 5.- Are sign languages real languages? 6.- Do animals have language? 7.- Can computers learn language? Part I I: Language in Society 8.- Can one person’s speech be better than another’s? 9.- Why do dialects and creoles differ from standard language? 10.- Do men and women speak differently? And who cares? 11.- English spelling is hard, and it makes learning to read hard. Should we do anything about it? 12.- Should the United States adopt English as our official language and overhaul our educational system accordingly? 14.- How does language wield power over us? Can it overpower us? 15.- Does exposure to and use of offensive language harm children? 16.- What do we lose when a language dies? And who cares?

Nunan, D. (2012). What is this thing called language? (2nd ed.). Basingstoke: Palgrave MacMillan. (Original work published 2007)

Introduction; What is this thing called language?; The sound system; The lexical system; The grammatical system; Doing things with spoken language; Doing things with written language; A first language; Language at play; The future of language; Postscript.

Pullum, G. K. (1991). The great Eskimo vocabulary hoax and other irreverent essays on the study of language. Chicago, IL: The University of Chicago Press.

Smith, N. (1989). The twitter machine. Reflections on language. Oxford: Basil Blackwell.

Smith, N. (2005). Language, frogs and savants. More linguistic problems, puzzles and polemics. Oxford: Blackwell.

Tuson, J. (1986). El luxe del llenguatge. Barcelona: Empries.

I.- El luxe de la unitat; II.- El luxe de la diversitat; III.- El luxe de la fondària.

Tuson, J. (1989). El lujo del lenguaje. (X. Laborda, Trans.). Barcelona: Paidós.

Tuson, J. (1988). Mal de llengües. A l’entorn dels prejudicis lingüístics. Barcelona: Empúries.

1.- Baixa, Galileu!; 2.- Les velles petjades de l’etnolatria; 3.- Els tentacles llunyans d’una educació potinera; 4.- La presumpció (volguda?) de la ignorància; 5.- Les pseudo-raons dels nous civilitzadors; Final: Una nova educació lingüística; una nova educació.

Tuson, J. (1997). Los prejuicios lingüísticos. Barcelona: Octaedro.

1.- Juicios de hecho, juicios de valor y prejuicios lingüísticos; 2.- Breve historia de los prejuicios lingüísticos; 3.- Primer peldaño: los prejuicios inocentes; 4.- Segundo peldaño: los prejuicios culturales; 5.- Tercer peldaño: los prejuicios geopolíticos; Epílogo: Una nueva educación lingüística; una nueva educación.

Tuson, J. (1998). Històries naturals de la paraula. Barcelona: Empúries.

1.- El raïm i la uva; 2.-Paraules per als gossos; 3.- Gos, mandra, subtil; 4.- Impur, infecte; 5.- La paraula fa la cosa; 6.- El doctor Crostó; 7.- De Kant a Guardiola; 8.- Li falta una volta de microones; 9.- Les paraules primeres; 10.- Tabú; 11.- Contra tabú, eufemisme; 12.- Contra eufemisme, rebellió; 13.- Déu li’n do glòria; 14.- La mare de totes les llengües; 15.- Busquem un bilingüe; 16.- La Lia i la fornera; 17.- Bilingüisme passiu; 18.- Paràbola; 19.- Descansi en pau. Amén; 20.- Sobre la unitat de la llengua; 21.- Sobre la unitat de les llengües; 22.- Sobre la intolerància.

Tuson, J. (1999). ¿Com és que ens entenem? (si és que ens entenem). Barcelona: Empúries.

Principis bàsics: 1.- Sentit; 2.- Simbolisme; 3.- Conceptes; 4.- Compromisos; 5.- Sistemes; 6.- Semblances. La indecisió del significat: 7.- Asistematicitat; 8.- Vaguetat; 9.- Polivalència; 10.- Ambigüitat; 11.- Mentida. l’entorn del significat: 12.- Amalgames; 13.- Contexto; 14.- Situació; 15.- Inferències; 16.- Perspectives. El joc del significat: 17.- Analogia; 18.- Metàfora; 19.- Sinestèsia; 20.- Animalització.

Tuson, J. (2006). Lletres sobre lletres. Barcelona: Empúries.

1.- Bàrbars i civilitzats; 2.- Les veus i les grafies; 3.- Com es pot ensumar una simfonia; 4.- Misèries i grandeses de l’escriptura; 5.- El naixement de l’escriptura; 6.- Els descobriments dels alfabets; 7.- La pluralitat de les escriptures; 8.- L’escriptura, motor de revolucions; 9- El cas especial de la impremta; 10.- El poder de l’escriptura: la destrucció de les biblioteques; 11.- "Les imatges eliminaran l’escriptura"; 12.- "Les noves tecnologies estan degradant l’escriptura"; l’escriptura, arma de doble tall.

Tuson, J. (2011). Quinze lliçons sobre el llenguatge (i algunes sortides de to). Barcelona: Ara Llibres.

Wulff, E. (1981). Lenguaje y lenguas. Barcelona: Salvat.

I.- Geografía de las lenguas; II.- La construcción de una ciencia: la lingüística; III.- A vueltas con el lenguaje; IV.- Del sonido a la palabra; V.- La lengua, una realidad viva; VI.- Entre el pasado y el futuro.

Yaguello, M. (1981). Alice au pays du langage. Pour comprendre la linguistique. Paris: Éditions du Seuil.

1.- A quoi sert le langage?; 2.- La tour de Babel: un langage, des langues; 3.- Les éléphants roses; du rôle de la rédondance dans le langage; 4.- Si six scies...: comment découper la chaîne parlée; les niveaux de l’analyse linguistique; 5.- Mort faux l’eau J (Scier les mots) : le mot et le morphème; 6.- Vous avez dit cochon ou cocon?: le phonème; 7.- Jacob Cow le pirate: si les mots sont des signes; 8.- Orange et spaghetti: arbitraire du signe et symbolique; 9.- Glissements progressifs du sens; 10.- L’Effet Vache-qui-rit: le langage est une combinatoire non finie; langue/parole, compétence/performance; 11.- Esquiouze euss, má wie sind lost: grammaticalité et agrammaticalité; les trois composants de la grammaire; 12.- L’Assassin du Temps: le jeu des figures; 13.- La Cigale et la Fourmi; le langage est le jeu des forces contraires; 14.- Marquise, vos beaux yeux...: pour aborder la syntaxe.

Yaguello, M. (1983). Alicia en el país del lenguaje. Para comprender la lingüística. (A. Villalba, Trans.). Madrid: Ediciones Mascarón. (Original work published 1981)

Yaguello, M. (1988). Catalogue des idées reçues sur le langage. Paris: Éditions du Seuil.

Le sentiment de la langue; Vous qui êtes linguiste; Entre la nature et la culture; La planète des langues; Grandes et petiques langues; Le don des langues; Le multiple dans l’unique; Avé l’assen; Le Neg’ de la Ma’tinique; Indentité linguistique, identité nationales; l’arbre des langues; Latinité; Le génie de la langue; Au commencement était le verbe; Moi, j’ai jamais fait de grammaire!; La langue maternelle; C’est pas dans le dictionnaire; Touche pas à ma langue; Telle qu’en elle même en fin l’éternité la change; La langue de chez nous; Ce qui n’est pas clair n’est pas français; qu’est-ce qu’une langue difficile? Yabon Banania; Les belles étrangères.

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Textbooks


= Recommended introductory/general reading

Abad, F., & García Berrio, A. (Eds.). (1983). Introducción a la lingüística. Madrid: Alhambra.

Las etapas del pensamiento lingüístico occidental (A. Yllera); La fonología (S. Gutiérrez Ordóñez); La morfología (I. Bosque); La sintaxis (F. Abad, R. Espinosa); La semántica (R. Trujillo); La lingüística del texto (T. Albadalejo Mayordomo, A. García Berrio); Psicolingüística (M. T. Echenique Elizondo); Variedades dialectales y literarias de la lengua (F. Abad); La planificación lingüística (F. Marcos Marín); Lingüística histórica (A. Yllera); Lingüística matemática (S. Serrano); Las lenguas minoritarias de la Península Ibérica (X. L. García Arias).

Aitchison, J. (1972). General linguistics. London: Hodder and Stoughton.

Aitchison, J. (1978). Linguistics. London: Hodder and Stoughton. (Original work published 1972)

I.- General introduction; II.- Describing language; III.- Towards a universal grammar; IV.- Other areas of linguistics.

Aitchison, J. (1995). Linguistics: An introduction. London: Hodder and Stoughton. (Original work published 1972)

I.- Starting out; II.- The Inner circles; III.- The outer rings; IV.- Changes and comparisons; V.- Towards a universal grammar.


Akmajian, A., Demers, R. A., Farmer, A. K., & Harnish, R. M. (2010). Linguistics: An introduction to language and communication (6th ed.). Cambridge, MA: The MIT Press. (Original work published 1979)

1.- What Is Linguistics?; 2.-Morphology: The Study of the Structure of Words; 3.- Phonetics and Phonemic Transcription; 4.- Phonology: The Study of Sound Structure; 5.- Syntax: The Study of Sentence Structure; 6.- Semantics: The Study of Linguistic Meaning; 7.- Language Variation; 8.- Language Change; 9.- Pragmatics: The Study of Language Use and Communication; 10.- Psychology of Language: Speech Production and Comprehension; 11.- Language Acquisition in Children; 12.- Language and the Brain; Appendix - The Written Representation of Language.


Akmajian, A., Demers, R. A., & Harnish, R. M. (1984). Lingüística: Una introducción al lenguaje y a la comunicación. (V. Demonte & M. Mora, Trans.). Madrid: Alianza. (Original work published 1979)

1.- ¿Qué es la lingüística?; 2.- La comunicación en las abejas; 3.- La comunicación en las aves; 4.- La comunicación en los primates; 5.- Comparación de los sistemas de comunicación animal; 6.- Fonología: La estructura de los sonidos; 7.- Morfología: La estructura de las palabras; 8.- Sintaxis: El estudio de la estructura de la oración; 9.- La variación en el lenguaje; 10.- El cambio lingüístico; 11.- Semántica: Estudio del significado y de la referencia; 12.- Pragmática: El estudio del uso del lenguaje y la comunicación lingüística; 13.- Lenguaje y cerebro; 14.- ¿Pueden los chimpancés aprender el lenguaje?

Alonso-Cortés, Á. (1992). Lingüística general (2nd ed.). Madrid: Cátedra. (Original work published 1987)

1.- Lingüística general: objeto y caracterización; 2.- La naturaleza del lenguaje; 3.- Unidades y niveles; 4.- Fonología; 5.- Morfología; 6.- Sintaxis; 7.- Semántica; 8.- Variación, cambio y diversidad.

Alonso-Cortés, Á. (2002). Lingüística. Madrid: Cátedra.

Altieri Biagi, M. L. (1985). Linguistica essenziale. Milano: Garzanti.

Anderson, S. R. (2012). Languages. A very short introduction. New York: Oxford University Press.

1.- Introduction: dimensions of linguistic diversity; 2.- How many languages are there in the world?; 3.- Phylogenetic linguistics: establishing linguistic relationships; 4.-The future of languages; 5.- Some problems in the counting of languages; 6.- The genotypes of languages; 7.- The diversity of signed languages; 8.- Conclusion: the unity of human language.

Atkinson, M., Kilby, D., & Roca, I. (1988). Foundations of general linguistics (2nd ed.). London: Unwin Hyman. (Original work published 1982)

1.- Are humans unique?; 2.- The data of linguistics and the nature of learning; 3.- Phonetics; 4.- Phonology; 5.- Morphology; 6.- Syntax; 7.- Semantics; 8.- Rules and principles in the theory of grammar; 9.- Psycholinguistics; 10.- Language development in children; 11.- Comparative linguistics; 12.- Sociolinguistics.

Bauer, L. (2007). The linguistics student’s handbook. Oxford: Oxford University Press.

Baylon, C., & Fabre, P. (1975). Initiation à la linguistique avec des travaux pratiques d’application et leurs corrigés. Paris: Nathan.

1.- Sémiologie et linguistique (1); 2.- Sémiologie et linguistique (2); 3.- Les systèmes sémiologiques; 4.- Le système linguistique; 5.- La communication non linguistique; 6.- La communication linguistique; 7.- La spécificité du langage humain; 8.- Langue et parole; 9.- L’énonciation; 10- Langue écrite et langue parlée; 11.- Synchronie et diachronie; 12.- Langage et fonctions (1); 13.- Langage et fonctions (2); 14.- Langue et réalité; 15.- Langue et société; 16.- Langue et sujet; 17.- Phonétique et phonologie; 18.- Phonématique synchronique: paradigmatique des phonèmes; 19.- Phonématique synchronique: syntagmatique des phonèmes; 20.- La phonématique diachronique; 21.- La prosodie; 22.- Structure de mot et structure syntaxique; 23.- La syntaxe fonctionnelle; 24.- Phrase et structure syntaxique; 25.- Un exemple de relation syntaxique: la coordination; 26.- Un problème de syntaxe: la proposition infinitive; 27.- Sens, signification, signifié; 28.- Les relations sémantiques; 29.- Sens, situation et contexte; 30.- Sémantique et syntaxe; 31.- Sémantique de la phrase; 32.- Langue, style et écriture; 33.- Le style; 34.- La stylistique; 35.- Linguistique et stylistique.

Berruto, G. (1997). Corso elementare di linguistica generale. Torino: UTET Libreria.

1.- Generalità; 2.- Le proprietà della lingua; 3.- Fonetica e fonologia; 4.- Morfologia; 5.- Sintassi; 6.- Semantica; 7.- Cenni di tipologia linguistica; 8.- Questioni, materiali ed essercizi.

Biloa, A. (2004). Le cours de linguistique contemporaine. München: Lincom.

Brown, K. (1984). Linguistics today. London: Fontana.

Burling, R. (1992). Patterns of language: Structure, variation and change. San Diego, CA: Academic Press.

Carter, R., Goddard, A., Reah, D., Sanger, K., & Browning, M. (2001). Working with texts: A core introduction to language analysis (2nd ed.). London: Routledge.

Cerdà, R. (1974). Lingüística d’avui (2a ed.). Barcelona: Teide. (Original work published 1968)

1.- Què és la lingüística?; 2.- Breu ullada a la lingüística actual; 3.- Cosa, idea i mot; 4.- La semàntica; 5.- La morfosintaxi; 6.- La fonologia; 7.- Conclusions.

Cerdà, R. (1972). Lingüística hoy (2a ed.). Barcelona: Teide. (Original work published 1969)

Choin-Jonin, I., & Delhay, C. (1998). Introduction à la méthodologie en linguistique. Application au français contemporain. Strasbourg: Presses Universitaires de Strasbourg.

1.- Phonologie: 1.1.- Phonétique et phonologie; 1.2.- Transcription phonétique; 1.3.- Les variables utilisés dans le classement des sons; 1.4.- La méthode d’analyse en phonologie; 1.5.- Représentation phonologique vs. réalisation phonétique; 1.6.- Prosodie; 2.- Morphologie: 2.1.- Les unités de la morphologie; 2.2.- Les méthodes d’analyse morphologique; 2.4.- Morphologie flexionnelle; 3.- Syntaxe: 3.1.- Unités syntaxiques; 3.2.- qu’est-ce qu’un modèle syntaxique?; 4.- Lexicologie: 4.1.-Sémantique lexicale; 4.2.- Sens multiples et unités lexicales; 4.3.- Les relations lexicales; 4.4.- Lexicographie.

Collado, J. (1974). Fundamentos de lingüística general. Madrid: Gredos.

Cook, V. (1997). Inside anguage. Oxford: Oxford University Press.

1.- Pronouns and the language system; 2.- Basic grammar; 3.- The sound system of language; 4.- Words; 5.- Writing systems of language; 6.- Speech and writing; 7.- Children acquiring language; 8.- Varieties of language; 9.- When language goes wrong; 10.- Language change; 11.- Universal grammar.

Cruz-Ferreira, M., & Abraham, S. A. (2011). The language of language. A linguistics course for starters (3rd ed.). Seattle, WA: CreateSpace.

1.- Language and linguistics; 2.- Language and languages; 3.- The grammar of words: words and word parts; 4.- The grammar of words: word building; 5.- Speech sounds; 6.- The grammar of sounds; 7.- The grammar of sentences: slots and phrases; 8.- The grammar of sentences: slots and functions; 9.- The meaning of meaning; 10.- Meaning in action; 11.- Language in use; 12.- Language and speakers.

Crystal, D. (1985). What is linguistics? (4th ed.). London: Edward Arnold. (Original work published 1968)

1.- What linguistics is not; 2.- What linguistics is; 3.- The uses of linguistics.

Crystal, D. (1971). Linguistics. Harmondsworth: Penguin Books.

1.- Why study language?; 2.- Traditional approaches to language study; 3.- Linguistic science; 4.- Major themes in linguistics; 5.- Linguistics and other fields.

Chao, Y. R. (1968). Language and symbolic systems. Cambridge: Cambridge University Press.

Chao, Y. R. (1975). Iniciación a la lingüística. (M. D. Moreno, Trans.). Madrid: Cátedra.

De Mauro, T. (2003). Linguistica elementare. Con esercizi e test di verifica. Bari: Laterza. (Original work published 1998)

1.- Materia della linguistica; 2.- Obiettivo della linguistica: le lingue; 3.- La linguistica di fronte alle lingua: un po’ di storia (e di geografia); 4.- Come è fatta una lingua: la fonologia segmentale, i fonemi; 5.- La fonologia soprasegmentale: sillaba, accento, intonazione; 6.- Parole, lessemi e morfi: la grammatica; 7.- Categorie di morfi e formazione delle parole; 8.- Il lessico: stratificazioni etimologiche, statistiche e sociolinguistiche; 9.- Dal lessema alla frase, all’enunciato: la semantica; 10.- Il significato lessicale; 11.- Tipi di segni linguistici e frasi, strutture superficiali e profonde: la sintassi; 12.- Enunciato, parole, atti linguistici, i testi; 13.- La lingua nello spazio e nel tempo; 14.- Dalle lingue al linguaggio; Appendice I.- Lingue e famiglie di lingue; Appendice II.- Indicazioni per le trascrizioni; Appendice III.- Domande ed esercizi.

Department of Linguistics, The Ohio State University. (2011). Language files: Materials for an introduction to language and linguistics (11th ed.). Columbus OH: Ohio State University Press.

Dinneen, F. P. (1967). An introduction to general linguistics. New York: Holt, Rinehart & Winston.

Elgin, S. H. (1973). What is linguistics? Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Elgin, S. H. (1977). ¿Qué es la lingüística? (A. Guyot & M. Fernández Vázquez, Trans.). Madrid: Gredos. (Original work published 1973)

1.- Fonología; 2.- Sintaxis; 3.- Semántica; 4.- Lingüística histórica; 5.- Psicolingüística; 6.- Sociolingüística; 7.- Estilística; 8.- Lingüística aplicada; 9.- Lingüística de campo.


Escandell, M. V. (Coord.), Marrero, V., Casado, C., Gutiérrez, E., & Ruiz-Va, P. (2009). El lenguaje humano. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

1.- El lenguaje y la naturaleza humana; 2.- La lingüística como ciencia; 3.- El medio del lenguaje; 4.- Los sonidos en las lenguas; 5.- La estructura de las palabras; 6.- La sintaxis; 7.- El significado; 8.- Variación y cambio lingüístico; 9.- La lengua en la sociedad; 10.- Lenguaje, mente y cerebro; 11.- Origen y adquisición del lenguaje; 12.- Las lenguas del mundo; Bibliografía básica de lingüística; Referencias bibliográficas; Soluciones a los ejercicios de autocomprobación.


Escandell, M. V. (Coord.), Marrero, V., Casado, C., Gutiérrez, E., & Polo, N. (2011). Invitación a la lingüística. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

1.- El lenguaje y las lenguas; 2.- La lingüística y sus fundamentos; 3.- Fonética y fonología; 4.- La morfología; 5.- La sintaxis; 6.- La semántica; 7.- La pragmática; 8.- Teorías lingüísticas; 9.- Aplicaciones de la lingüística; 10.- Bases metodológicas de la investigación lingüística; Bibliografía básica de lingüística; Referencias bibliográficas; Soluciones a los ejercicios de autocomprobación.


Escandell, M. V. (Coord.), Marrero, V., Casado, C., Gutiérrez, E., & Ruiz-Va, P. (2014). Claves del lenguaje humano. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces - Universidad Nacional de Educación a Distancia.

1.- El lenguaje y la lingüística; 2.- Lengua oral y lengua signada. La escritura; 3.- Los sonidos del lenguaje; 4.- La estructura de las palabras; 5.- La sintaxis; 6.- El significado; 7.- Lengua y comunicación: La pragmática; 8.- Variación y cambio lingüístico; 9.- Lenguaje y cognición; 10.- Las lenguas del mundo y el mundo de las lenguas.

Essono, J. M. (1998). Précis de linguistique générale. Paris: L’Harmattan.


Fasold, R. W., & Connor-Linton, J. (Eds.). (2014). An introduction to language and linguistics (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press. (Original work published 2006)
Resources: http://www.cambridge.org/es/academic/subjects/languages-linguistics/english-language-and-linguistics-general-interest/introduction-language-and-linguistics-2nd-edition

Introduction (Ralph W. Fasold and Jeff Connor-Linton); 1.- The sounds of language (Elizabeth Zsiga); 2.-Words and their parts; (Donna Lardiere); 3.- The structure of sentences (David Lightfoot and Ralph Fasold); 4.- Meaning (Paul Portner); 5.- Discourse (Deborah Schiffrin); 6.- Child language acquisition (Kendall A. King); 7.- Language and the brain (Michael Ullman); 8.- Language change (Shaligram Shukla and Jeff Connor-Linton); 9.- Dialect variation (Natalie Schilling-Estes); 10.- Language and culture (Deborah Tannen); 11.- The politics of language (Ralph W. Fasold); 12.- Writing (Jeff Connor-Linton); 13.- Second language acquisition (Alison Mackey); 14.- Computational linguistics (Inderjeet Mani).

Fernández Pérez, M. (1999). Introducción a la lingüística. Barcelona: Ariel.

Finch, G. (2003). How to study linguistics. A guide to understanding language (2nd ed.). New York: Palgrave Macmillan. (Original work published 1997)

1.- Beginning linguistics; 2.- The linguistic context; 3.- Studying sound; 4.- Studying syntax; 5.- Studying meaning; 6.- Studying linguistics further; 7.- How to write a linguistics essay.


Finegan, E. (2015). Language: Its structure and use (7th ed.). Boston, MA: Cengage Learning.

1.- Languages and linguistics; 2.- Words and their parts: Lexicon and morphology; 3.- The sounds of languages: Phonetics; 4.- Sound systems of language: Phonology; 5.- The structure and function of phrases and sentences: Syntax; 6.- The study of meaning: Semantics; 7.- Language universals and language typology; 8.- Information structure and pragmatics; 9.- Speech acts and conversation; 10.- Language variation across situations of use: Registers and styles; 11.- Language variation among social groups: Dialects; 12.- Language change over time: Historical linguistics; 13.- Historical development in English; 14.- Acquiring first and second languages.


Finegan, E., & Besnier, N. (1989). Language: Its structure and use. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

1.- Language structure and language use; 2.- Phonetics: The sounds of language; 3.- Phonology: The sound systems of language; 4.- Morphology: Structured meaning in Words; 5.- Syntax: Sentences and their structure; 6.- Semantics: Word meaning and sentence meaning; 7.- Pragmatics: Information structure; 8.- Language universals and language typology; 9.- The historical development of languages; 10.- Speech acts and conversation; 11.- Writing; 12.- Dialects: Linguistic variation among social groups; 13.- Registers: Language variation in situations of use; 14.- The historical development of English; 15.- Language standards and language attitudes.

Fiorin, J. L. (Ed.). (2006). Introdução a lingüística. I. Objetos teóricos (5a ed.). São Paulo: Contexto. (Original work published 2002)

1.- Linguagem, língua, lingüística; 2.- A comunicação humana; 3.- Teoria dos signos; 4.- A língua como objeto da lingüística; 5.- A competência lingüística; 6.- A variação lingüística; 7.- A mudança lingüística; 8.- A linguagem em uso; 9.- A abordagem do texto; 10.- A aquisição da linguagem.

Fiorin, J. L. (Ed.). (2005). Introdução a lingüística. II. Princípios de análise (4a ed.). São Paulo: Contexto. (Original work published 2003)

1.- Fonética; 2.- Fonologia; 3.- Morfologia; 4.- Sintaxe: explorando a estrutura da sentença; 5.- Semântica lexical; 6.- Semântica formal; 7.- Pragmática; 8.- Estudos do discurso.

Fowler, R. (1964). Understanding language. An introduction to language and linguistics. London: Routledge & Kegan Paul.

Fromkin, V. (Ed.). (2000). Linguistics. An introduction to linguistic theory. Oxford: Blackwell.

I.- Introduction: 1.- Linguistics: The scientific study of human language. Ii.- Morphology and syntax: 2.- Morphology: The structure of words; 3.- Syntax I: Argument structure and phrase structure; 4.- Syntax II: Syntactic dependencies; 5.- III: The distribution of verbal forms: A case study; 6.- Acquisition of word and sentence structure. III.- Semantics: 7.- Semantics I: Compositionality; 8.- Semantics II: Scope; 9.- Semantics III: Cross categorial parallelisms; 10.- Acquisition of meaning. IV.- Phonetics and phonology: 11.- Phonetics: The sounds of language; 12.- Phonology I: Basic principles and methods; 13.- Phonology II: Representations; 14.- Phonology III: Explanation and constraints; 15.- Acquisition of phonetics and phonology.


Fromkin, V., & Rodman, R. (1998). An introduction to language (6th ed.). Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers. (Original work published 1974)

I. The nature of human language; 1.- What is language?; 2.- The neurobiology of language; II. Grammatical aspects of language; 3.- Morphology: The words of language; 4.- Syntax: The sentence patterns of language; 5.- Semantics and pragmatics: Meanings and context; 6.- Phonetics: The sounds of language; 7.- Phonology: The sound patterns of language; III. The psychology of language; 8.- The acquisition of language; 9.- Language processing; IV. Language in society; 10.- Social aspects of language; 11.- Language change: Syllable of time.


Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2014). An introduction to language (10th ed.). Boston, MA: Cengage Learning.

1.- What is language? 2.- Morphology: The words of language; 3.- Syntax: The sentence patterns of language; 4.- The meaning of language; 5.- Phonetics: The sounds of language; 6.- Phonology: The sound patterns of language; 7.- Language in society; 8.- Language change: The syllables of time; 9.- Language acquisition; 10.- Language processing and the human brain; 11.- Computer processing of human language; 12:- Writing: The ABCs of language.

García Berrio, A., & Vera, A. (1977). Fundamentos de teoría lingüística. Madrid: Alberto Corazón.

Gleason Jr, H. A. (1970). An introduction to descriptive linguistics. New York: Holt, Rinehart & Winston. (Original work published 1955)

Gleason Jr, H. A. (1975). Introducción a la lingüística descriptiva. (E. Wulff, Trans.). Madrid: Gredos. (Original work published 1970)

1.- Lenguaje; 2.- Consonantes inglesas; 3.- El sistema vocálico inglés; 4.- Acento y entonación; 5.- El morfema; 6.- Identificación de los morfemas; 7.- Clasificación de alomorfos en morfemas; 8.- Esbozo de morfología inglesa; 9.- Algunos tipos de flexión; 10.- Constituyentes inmediatos; 11.- Procedimientos sintácticos; 12.- Transformaciones; 13.- Lenguas y gramáticas; 14.- Categorías flexionales; 15.- Fonética articulatoria; 16.- El fonema; 17.- Análisis fonológico; 18.- Investigación fonológica; 19.- Interpretación de la fonología inglesa; 20.- Sistemas fonológicos; 21.- Problemas fonológicos en el aprendizaje de una lengua; 22.- Fonética acústica; 23.- El proceso de comunicación; 24.- Variación en el habla; 25.- Sistemas de escritura; 26.- Lenguas escritas; 27.- Clasificación de las lenguas; 28.- Lenguas y familias de lenguas.

Graddol, D., Cheshire, J., & Swann, J. (1994). Describing language (2nd ed.). Milton Keynes: Open University Press. (Original work published 1987)

1.- The nature of language; 2.- The sounds of language; 3.- Sentence and word structure; 4.- Meaning; 5.- Writing systems; 6.- Face-to-face interaction; 7.- Discourse and text.

Greenberg, J. H. (1977). A new invitation to linguistics. New York: Anchor Press.

Greenberg, J. H. (1979). Introduzione alla linguistica. (G. R. Cardona, Trans.). Torino: Paolo Boringhieri. (Original work published 1977)

1.- Natura della linguistica; 2.- Linguaggio e struttura; 3.- Fonetica e fonologia; 4.- Teoria grammaticale; 5.- Teoria semantica; 6.- Mutamento linguistico; 7.- Lingua e cultura; 8.- Lingua e società; 9.- Lingua e storia; 10.- La psicolinguistica; 11.- Diversità e uniformità nel linguaggio.

Guelpa, P. (1997). Introduction à l’analyse linguistique. Paris: Armand Colin.

I.- Histoire de la linguistique: points de repère: 1.- La linguistique jusqu’au XIXe siècle; 2.- La linguistique au XXe siècle; 3.- La linguistique moderne; II.- Les différentes branches: 4.- La phonématique; 5.- La prosodie; 6.- La morphématique; 7.- La syntagmatique; 3.- La pragmatique: quelques grands débats: 8.- La pragmatique; 9.- Quelques grands débats actuels.

Hall, R. A. (1964). Introductory linguistics. Philadelphia, PA: Chilton Books.

Harris, S., & Morgan, K. (1979). Language projects: An introduction to the study of language. London: Edward Arnold.

Hartley, A. (1982). Linguistics for language learners. Basingstoke: Macmillan.

Hudson, R. (2000). Essential introductory linguistics. Oxford: Blackwell.

1.- Signs and sign systems; 2.- Phonetics; 3.- Phones and phonemes; 4.- Morphemes; 5.- The lexicon and morphological rules; 6.- Sentences and syntax; 7.- Phrase structure rules; 8.- Child language learning; 9.- Explanations of child language learning; 10.- Language and the brain; 11.- Adult language learning; 12.- Animal languages?; 13.- Phonological rules; 14.- Phonological features; 15.- Six ways to get new words; 16.- Seven more ways to get new words; 17.- Sentence meaning; 18.- Sentence form; 19.- Pragmatics: Inferring meaning in context; 20.- The unity of languages; 21.- The basic history of writing; 22.- The ecology of writing.; 23.- Three characteristics of language change; 24.- Eight causes of language change; 25.- Language families; 26.- Dialects and other sociolects; 27.- Register; 28.- The history of linguistics.

Hudson, R. (1984). Invitation to linguistics. Oxford: Basil Blackwell.

1.- Introducing linguistics; 2.- The pleasures of linguistics; 3.- Ordinary language is good; 4.- Things you (sort of) know already; 5.- Strange goings-on in language; 6.- Puzzles; 7.- Theories: Born or bore?; 8.- The great issues (Grey issues?); 9.- Some applications.

Hugues, J. P. (1962). The science of language. An introduction to linguistics. New York: Random House.

Kenworthy, J. (1991). Language in action. An introduction to modern linguistics. London: Longman.

Langacker, R. W. (1976). Language and its structure. Some fundamental concepts (2nd ed.). New York: Harcourt Brace Jovanovich. (Original work published 1968)

Lehman, W. P. (1976). Descriptive linguistics. An introduction (2nd ed.). New York: Random House. (Original work published 1972)

Lehman, W. P. (1982). Language: An introduction. Westminster: Random House.

Lerot, J. (1993). Précis de linguistique générale. Paris: Les Éditions de Minuit.

López García, Á. (Ed.). (1994). Lingüística general y aplicada (2a ed.). València: Universitat de València. (Original work published 1990)

Las lenguas del mundo (Á López García); Lingüística histórica y tipología lingüística (E. N. Serra Alegre); Fonética (C. Hernández Sacristán); Fonología (M. Pruñonosa Tomás); Morfología (R. Morant Marco); Sintaxis funcional (I. Penadés Martínez); Sintaxis generativo-transformacional (I. Penadés Martínez, M. L. Pérez Julià, F. Raga Gimeno); Semántico (J. Calvo Pérez); Pragmática (C. Hernández Sacristán); Discurso y conversación (B. Gallardo Paúls); Sociolingüística (R. Morant Marco); Lingüística Aplicada (J. Calvo Pérez).

López García, Á, & Gallardo, B. (Eds.). (2005). Conocimiento y lenguaje. València: Universitat de València.

1.- Comunicación y lenguaje (J. M. Bernardo Paniagua); 2.- Biología y lenguaje (Á López García); 3.- El lenguaje y la mente (B. Gallardo Paúls); 4.- Lenguaje y cultura (R. Morant Marco); 5.- Las formas del lenguaje (M. Pruñonosa Tomás y E. Serra Alegre); 6.- Los sentidos del lenguaje (J. Calvo Pérez); 7.- Los usos del lenguage (C. Hernández Sacristán); 8.- Lenguaje y texto (Á Herrero Blanco); 9.- Traducción (I. García Izquierdo); 10.- La enseñanza de segundas lenguas (S. Pastor Cesteros); 11.- Lenguaje e informática / Lenguaje y ordenadores (J. C. Ruiz Antón); 12.- El diccionario y sus disciplinas (L. Fernando Lara); 13.- Desarrollos contemporáneos de la lingüística (D. Jorques Jiménez).

López Morales, H. (Ed.). (1988). Introducción a la lingüística actual (2a ed.). Madrid: Playor. (Original work published 1983)

Teoría lingüística (F. d’Introno); Semántica (R. Cerdà); Morfosintaxis (A. Morales de Walters); Fonología (J. M. Guitart); Lexicografía (M. Alvar Ezquerra); Dialectología (Tracy D. Terrell); Sociolingüística (H. J. Cedergren); Psicolingüística (M. L. Schnitzer); Lenguas en contacto (S. Poplack); Lingüística estadística (H. López Morales).

Lyons, J. (1968). Introduction to theoretical linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

Lyons, J. (1985). Introducción en la lingüística teórica. (R. Cerdà, Trans.) (7th ed.). Barcelona: Teide. (Original work published 1971)

1.- La lingüística: estudio científico del lenguaje; 2.- La estructura del lenguaje; 3.- Los sonidos del lenguaje; 4.- La gramática: principios generales; 5.- Las unidades gramaticales; 6.- La estructura gramatical; 7.- Las categorías gramaticales; 8.- Las funciones gramaticales; 9.- La semántica; principios generales; 10.- La estructura semántica.

Lyons, J. (1970). Linguistique générale. Introduction à la linguistique théorique. (F. Dubois-Charlier & D. Robinson, Trans.). Paris: Larousse. (Original work published 1968)

Lyons, J. (1975). Introduzione alla linguistica teorica. (E. Mannucci & L. Antinucci, Trans.). Bari: Laterza. (Original work published 1968)

Lyons, J. (1981). Language and linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

Lyons, J. (1984). Introducción al lenguaje y a la lingüística. (R. Cerdà, Trans.). Barcelona: Teide. (Original work published 1981)

1.- El lenguaje; 2.- La lingüística; 3.- Los sonidos de la lengua; 4.- La gramática; 5.- La semántica; 6.- El cambio lingüístico; 7.- Algunas escuelas y movimientos actuales; 8.- Lenguaje y mente; 9.- Lengua y sociedad; 10.- Lengua y cultura.

Malmberg, B. (1979). Le langage, signe de l’humain. Paris: Éditions Picard.

Malmberg, B. (1982). Introducción a la lingüística. (P. Calvo, Trans.). Madrid: Cátedra. (Original work published 1979)

1.- El lenguaje, función humana; 2.- El lenguaje auditivo; 3.- El lenguaje visual y kinestésico; 4.- EL contenido estructurado; 5.- El sentido; 6.- Posibilidad y frecuencia; 7.- Las dimensiones del lenguaje; 8.- El lenguaje, función política y social; 9.- Lengua nacional. Lengua y civilización. Lengua y “visión del mundo”; 10.- Encuento y mezcla de lenguas. Bilingüismo. Traducción. Aspectos estéticos del lenguaje. Idiolectos; 11.- La noción de estilo y las funciones simbólicas del lenguaje; 12.- Las lenguas del mundo y su clasificación; 13.- Origen y nacimiento del lenguaje. Las bases biológicas. Desarrollo y diferenciación. Creatividad; 14.- Aplicaciones de la lingüística en la enseñanza de lenguas y en reeducación; 15.- Breve compendio de la historia de la lingüística.

Manteca Alonso-Cortés, . (1987). Lingüística general. Madrid: Cátedra.

1.- La lingüística general: objeto y caracterización; 2.- La naturaleza del lenguaje; 3.- Unidades y niveles; 4.- Fonología; 5.- Morfología; 6.- Sintaxis; 7.- Semántica; 8.- Variación, cambio y diversidad.

Martín Vide, C. (Ed.). (1996). Elementos de lingüística. Barcelona: Octaedro.

1.- Parámetros para la reflexión sobre el lenguaje humano: a modo de introducción (C. Martín Vide); 2.- Las lenguas del mundo (J. C. Moreno Cabrera); 3.- Lingüística histórica. El cambio lingüístico. (E. Ridruejo Alonso); 4.- Los sonidos del habla (J. Llisterri Boix); 5.- La función del sonido (R. Cerdà Massó); 6.- La palabra (M. Pruñonosa Tomás); 7.- La frase (S. Balari Ravera); 8.- El significado (M. T. Espinal Farré); 9.- El lenguaje infantil (A. López García); 10.- Patologías del lenguaje (C. Hernández Sacristán); 11.- Lenguage y sociedad: sociolingüística (K. Rotaetxe Amusategui); 12.- Política y planificación lingüísticas (A. Bastardas Boada); 13.- El lenguaje y la cultura: lingüística y antropología (J. A. Argente Giralt); 14.- Lingüística computacional (J. Vidal Villalba y J. Busquets Rigat).

Martínez Celdrán, E. (1995). Bases para el estudio del lenguaje. Barcelona: Octaedro.

Matthews, P. H. (2003). Linguistics. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

1.- The study of language; 2.- “Homo loquens”; 3.- Language in time and space; 4.- Language families; 5.- In praise of diversity; 6.- What is language?; 7.- How much is systematic?; 8.- Sounds; 9.- Language and the brain.

McGregor, W. B. (2009). Linguistics: An introduction. London - New York: Continuum.

1-. Introduction; I. Language: System and structure: 2-. Sounds of language: Phonetics and phonology; 3-. Structures of words: Morphology; 4-. Lexicon; 5-. Structure of sentences: Syntax; 6-. Meaning: Semantics and pragmatics; II. Language: A human phenomenon: 7-. Sociolinguistics: Language in its social context; 8-. Psycholinguistics: Language, the mind, and the brain; 9-. Language acquisition; 10-. Language in its biological context; Iii. Language: Uniformity and diversity: 11-. Unity and diversity in language structure; 12-. Language change; 13-. Languages of the world.

Moreno Cabrera, J. C. (1991). Curso universitario de lingüística general. Tomo I: Teoría de la gramática y sintaxis general. Madrid: Síntesis.

1.- Concepto de lingüística general. Los sentidos de “genera”l; 2.- El objeto de investigación I. Características del lenguaje humano; 3.- El objeto de investigación; II. Tipo, lengua, norma y habla. Competencia y actuación; 4.- Adecuación, explicación y argumentación en gramática; 5.- Reglas y representaciones I. Relaciones sintagmáticas y constituyentes inmediatos; 6.- Reglas y representaciones II. Núcleos y complementos. Gramáticas categoriales; 7.- Reglas y representaciones; III. Predicados, argumentos, operadores, variables y cuantificadores; 8.- Reglas y representaciones IV. Transformaciones, huellas, cadenas. Affección de predicados. 9.- Estratos y niveles de representación; 10.- El sintagma nominal I. Género y número; 11.- El sintagma nominal II. El caso; 12.- Sintagma nominal III. Clases de nombres; 13.- Las categorías admominales I. Los cuantificadores; 14.- Las categorías adnominales II. El adjetivo; 15.- Deíxis, pronombres y referencialidad; 16.- EL sintagma verbal I. La deíxis temporal, el aspecto, el modo de acción y la modalidad. El auxiliar; 17.- El sintagma verbal II. Tipos de verbo. La valencia verbal. Procesos de alteración de la valencia verbal; 18.- Adverbios y sintagmas adverbiales; 19.- Partes del discurso, partes de la oración y funciones sintácticas. La configuracionalidad; 20.- Relaciones sintácticas. Sujeto, predicado, nominatividad, ergatividad, actividad, concordancias, referencia cruzada. Polarización y configuracionalidad; 21.- Transitividad y objeto directo e indirecto. Causatividad; 22.- Intransitividad. Incorporación, reflexividad, pasividad, aintipasividad, anticausatividad, impersonalidad e inacusatividad; 23.- Diátesis y voz; 24.- La predicación no verbal. Construcciones existenciales, locativas y posesivas. Construcciones resultativas; 25.- Tipos de oración simple. Oraciones negativas, interrogativas e imperativas; 26.- Oración compuesta: la coordinación; 27.- La oración compleja: subordinación y cosubordinación. Cambio de referencia y de construcción de verbos en serie; 28.- Aspectos formativos e informativos del orden de palabras; 29.- Forma y sentido en sintaxis: hacia una teoría de la marcación sintáctica; 30.- Sintaxis y discurso.

Moreno Cabrera, J. C. (1994). Curso universitario de lingüística general. Tomo II: Semántica, pragmática, morfología y fonología. Madrid: Síntesis.

1.- Preliminares; 2.- Semántica oracional I: Introducción a la semántica de los constituyentes de la oración; 3.- Instrumentos formales I: Teoría de conjuntos y álgebra abstracta; 4.- Instrumentos formales II: Lógica de enunciados y de predicados; 5.- Semántica oracional II: Denotación de los nombres, adjetivos y determinantes. Los cuantificadores generalizados. Las construcciones comparativas; 6.- Semántica oracional III. Contextos intensionales: Tiempo, modo y aspecto e intensionalidad; 7.- Semántica oracional IV. Semántica de eventos, aspectualidades y adverbios; 8.- Semántica interoracional; 9.- Semántica léxica: Significado léxico y relaciones léxicas, los campos semánticos. La lexicalización de la sintaxis; 10.- Teorías sobre el significado: Teorías conductivistas, ideacionistas y referenciales. Significado y situación. Significado y concepto: 11.- Pragmática, sintaxis y semántica; 12.- Significado, referencia y acción; 13.- Actos de habla: Definición y tipología. Actos de habla indirectos. La lógica de los actos de habla: 15.- Lógica de la conversación e implicaturas conversatorias. La teoría de la relevancia; 15.- El morfema y la morfología; 16.- La morfología flexiva; 17.- La palabra y la morfología derivativa; 18.- Modelos de análisis morfológico; 19.- Rudimentos de fonética; 20.- El fonema y los rasgos distintivos; 21.- Procesos fonológicos; 22.- La fonología autosegmental, léxica y métrica; 23.- Hacia un enfoque integral de la estructura lingüística; 24.- Guía para una referencia rápida.

Moreno Cabrera, J. C. (1997). Introducción a la lingüística. Enfoque tipológico y universalista. Madrid: Síntesis.

Introducción; 1.- Breve repaso al desarrollo de la disciplina; 2.- El problema de la clasificación de las lenguas; 3.- Los universales lingüísticos y sus diversos tipos; 4.- La caracterización tipológica de las lenguas y familias lingüísticas; 5.- Universales fonológicos y tipología fonológica; 6.- Tipología y universales morfológicos; 7.- Tipología y universales semánticos; 8.- Tipología y universales sintácticos; 9.- Universales del cambio gramatical; 10.- La explicación de los universales lingüísticos; 11.- Repertorio de universales propuestos.

Mounin, G. (1968). Clefs pour la linguistique (2ème ed.). Paris: Seghers.

Mounin, G. (1976). Claves para la lingüística. (F. Marcos, Trans.). Barcelona: Anagrama. (Original work published 1971)

1.- La edad de la lingüistica; 2.- Lenguaje y comunicación; 3.- El carácter específico de las lenguas naturales humanas; 4.- Los hechos lingüísticos marginales; 5.- La lengua y la realidad no lingüística; 6.- Código y mensaje; 7.- La fonología; 8.- La sintaxis estructural; 9.- La semántica; 10.- La estilística.

Muñoz Martín, R. (1995). Lingüística para traducir. Barcelona: Teide.

1.- ¿Qué es una lengua?; 2.- La evolución de la lengua; 3.- La variación social; 4.- Variaciones respecto al uso; 5.- Unidad de la lengua y eficiencia en la comunicación; 6.- El estadio monádico; 7.- El estadio estructural; 8.- El estadio contextual; 9.- El estadio cognitivo; 10.- El léxico extramuros; 11.- La metáfora; 12.- El orden y la combinación de unidades simbólicas; 13.- Textos; 14.- La comunicación oral.

Muñoz Martín, R. (1995). Lingüística per a traduir. (M. R. Bagà & S. Coromina, Trans.). Vic: Eumo Editorial.

Mussalim, F., & Bentes, A. C. (Eds.). (2005). Introdução à lingüística: domínios e fronteiras. Volume 1 (5a ed.). São Paulo: Cortez. (Original work published 2000)

1.- Sociolingüística (T. Alkmim, R. Gomes Camacho); 2.- Lingüística histórica (N. Gabas Jr.); 3.- Fonética (G. Massini-Cagliari, L. C. Cagliari); 4.- Fonologia (A. Corbera Mori); 5.- Morfologia (F. Sandalo); 6.- Sintaxe (R. de Andrade Berlinck, M. R. A. Augusto, A. P. Scher; 7.- Lingüística textual (A. C. Bentes).

Mussalim, F., & Bentes, A. C. (Eds.). (2006). Introdução à lingüística: domínios e fronteiras. Volume 2 (5a ed.). São Paulo: Cortez. (Original work published 2000)

1.- Semântica (R. Pires de Oliveira); 2.- Pragmática (J. Plaza Pinto); 3.- Análise da conversação (Â Paiva Dionísio); 4.- Análise do discurso (F. Mussalim); 5.- Neurolingüística (E. Morato); 6.- Psicolingüística (A. P. Balieiro Jr.); 7.- Aquisição da linguagem (E. M. Scarpa); 8.- Língua e ensino: políticas de fechamento (M. C. Mendonça).

Napoli, D. J. (1996). Linguistics: An introduction. New York: Oxford University Press.

1.- Phonetics; 2.- Phonology, 3.- Morphology; 4.- Syntax; 5.- Semantics.


O’Grady, W., Archibald, J., Aronoff, M., & Rees-Miller, J. (2017). Contemporary linguistics. An introduction (7th ed.). New York, NY: Macmillan Learning.

1.- Language: a preview; 2.- Phonetics: the sounds of language; 3.- Phonology: the function and patterning of sounds; 4.- Morphology: the analysis of word structure; 5.- Syntax: the analysis of sentence structure; 6.- Semantics: the analysis of meaning; 7.- Historical linguistics: the study of language change; 8.- The classification of languages; 9.- First language acquisition; 10.- Second language acquisition; 11.- Psycholinguistics: the study of language processing; 12.- Brain and language; 13.- Language in social contexts; 14.- Writing and language; 15.- Indigenous languages of North America; 16.- Natural sign languages [online only]; 17.- Animal communication [online only]; 18.- Computational linguistics [online only].


O’Grady, W., Archibald, J., & Katamba, F. (2011). Contemporary linguistics. An introduction (2nd ed.). London: Longman.

1.- Language: A preview; 2.- Phonetics: The sounds of language; 3.- Phonology: The function and patterning of sounds; 4.- Morphology: The analysis of word structure; 5.- Syntax: The analysis of sentence structure; 6.- Semantics: The analysis of meaning; 7.- Cognitive grammar; 8.- Historical linguistics: The study of language change; 9.- The classification of languages; 10.- First language acquisition; 11.- Second language acquisition; 12.- Psycholinguistics: The study of language processing; 13.- Brain and language; 14.- Language in social contexts; 15.- Writing and language; 16.- Animal communication; 17.- Computational linguistics.

Palmer, L. R. (1972). Descriptive and comparative linguistics: A critical introduction. London: Faber & Faber.

Palmer, L. R. (1975). Introducción crítica a la lingüística descriptiva y comparada. (J. L. Melena, Trans.). Madrid: Gredos. (Original work published 1972)

Perrot, J. (1998). La linguistique (6ème ed.). Paris: Presses Universitaires de France. (Original work published 1960)

Perrot, J. (1970). La lingüística. (N. Clará, Trans.). Barcelona: Oikos-Tau. (Original work published 1960)

Objeto de la lingüística. 1.- La documentación lingüística: campo y métodos; 2.- La lingüística descriptiva; 3.- La lingüística histórica; 4.- La lingüística general.

Pottier, B. (1967). Présentation de la linguistique. Paris: Klincksieck.

Pottier, B. (1968). Presentación de la lingüística. (A. Quilis & E. Palavecino, Trans.). Madrid: Alcalá. (Original work published 1967)

Poole, S. C. (1999). An introduction to linguistics. New York: Palgrave Macmillan.

1.- What is language?; 2.- Lexis; 3.- Semantics; 4.- Phonetics; 5.- Phonology; 6.- Morphology; 7.- Syntax; 8.- Regional variation; 9.- Social variation; 10.- Historical linguistics; 11.- The languages of Western Europe; 12.- Writing systems.


Radford, A., Atkinson, M., Britain, D., Clahsen, H., & Spencer, A. (2009). Linguistics: An introduction (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Introduction; Part I. Sounds: 1-. Introduction; 2-. Sounds and suprasegmentals; 3-.Sound variation; 4-. Sound change; 5-. Phonemes, syllables and phonological processes; 6-. Child phonology; 7-. Processing sounds; Part II. Words: 8-. Introduction; 9-. Word classes; 10-. Building words; 11-. Morphology across languages; 12-. Word meaning; 13-. Children and words; 14-. Lexical processing and the mental lexicon; 15-. Lexical disorders; 16-. Lexical variation and change; Part III. Sentences: 17-. Introduction; 18-. Basic terminology; 19-. Sentence structure; 20-. Empty categories; 21-. Movement; 22-. Syntactic variation; 23-. Sentence meanings and logical form; 24-. Children’s sentences; 25-. Sentence processing; 26-. Syntactic disorders; 27-. Using sentences.


Radford, A., Atkinson, M., Britain, D., Clahsen, H., & Spencer, A. (2000). Introducción a la lingüística. (N. Bel, Trans.). Cambridge: Cambridge University Press. (Original work published 1999)

Introducción; 1.- Los sonidos: Introducción; 2.- Sonidos y suprasegmentos; 3.- Variaciones y sonidos; 4.- Cambio fonético; 5.- Fonemas, sílabas y procesos fonológicos; 6.- Fonología infantil; 7.- Procesamiento de los sonidos; 8.- Las palabras: Introducción; 9.- Clases de palabras; 10.- Construyendo palabras; 11. Las lenguas y su morfología; 12.- El significado de las palabras; 13.- Niños y palabras; 14.- Procesamiento léxico y léxico mental; 15.- Trastornos léxicos; 16.- Variación y cambio léxicos; 17.- Las oraciones: Introducción; 18.- Terminología básica; 19.- La estructura de la oración; 20.- Categorías vacías; 21.- Movimiento; 22- Variación sintáctica; 23.- Forma lógica; 24.- Las oraciones de los niños; 25.- Procesamiento de las oraciones; 26.- Trastornos sintácticos.

Ramallo, F., Rei-Doval, G., & Rodríguez Yáñez, X. P. (Eds.). (2000). Manual de ciencias da linguaxe. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

Epistemoloxía lingüística (T. Moure); A orixe da linguaxe (J. A. Alonso); Introducción á zoosemiótica: a análise da comunicación animal (C. Riba); Comunicación visual e linguas de signos (C. Cabeza); Linguas do mundo e tipoloxía lingüística (J. M. García Miguel); Lingüística computacional (X. Gómez Guinovart); Antropoloxía lingüística (A. Duranti); Psicolingüística (Á. López García); Sociolingüística (A. M. Lorenzo Suárez); Planificación lingüística (X. Falcón); Pragmática (F. Ramallo); Semántica (E. Morales López); Sintaxe (J. M. García Miguel - C. Cabeza); Morfoloxía (M. González Pereira - F. Albertuz Carneiro); Fonética e fonoloxía (T. Vidal Figueroa).

Robins, R. H. (1989). General linguistics. An introductory survey. London: Longman. (Original work published 1964)

Part 1: General linguistics - the scope of the subject: linguistics as the study of language, and as a science; semantics; Part 2: Theoretical and methodological considerations: abstractions; dialect, idiolect, style; the structural treatment of lexical meaning; Part 3: Phonetics: articulatory phonetics; the organs of speech; segmentation - vowel and consonant; acoustic phonetics; plurisegmental features; phonetics in linguistics; Part 4: Phonology: speech and writing; narrow and broad transcription; the phoneme theory; further developments; Part 5: Grammar - grammatical elements: the sentence; the word; the morpheme; the semantic status of morphemes; Part 6: Grammar - grammatical classes, structures and categories: syntactic relations; word classes; immediate constituents; grammatical categories; subclasses and irregularities; transformational-generative linguistics (TG), the theory of syntax, generalized phase structure grammar (GPSG), dependency grammars, post-“structuralist” theories, tagmemics, M.A.K.Halliday - systemic grammar, and stratificational linguistics; Part 7: Linguistic comparison: historically orientated comparison of languages (comparative and historical linguistics); typological comparison; Part 8: Wider perspectives: linguistics and anthropology; - and sociology; - and philosophy; - and psychology; - and language teaching; - and communications engineering; - and literature; outline of the history of linguistic studies in Western Europe.

Robins, R. H. (1971). Lingüística general. Estudio introductorio. (P. Gómez Bedate, Trans.). Madrid: Gredos. (Original work published 1964)

Roca-Pons, J. (1975). El lenguaje (2a ed.). Barcelona: Teide. (Original work published 1973)

1.- Temas generales sobre el lenguaje; 2.- La fonología; 3.- La gramática; 4.- La lexicología (o semántica); 5.- Historia de las ideas lingüísticas; 6.- Las grandes corrientes de la lingüística moderna; 7.- Disciplinas lingüísticas especiales; 8.- El lenguaje desde el punto de vista de otras ciencias o disciplinas; 9.- Las clasificaciones de las lenguas; 10.- La lingüística románica (y, en particular, la hispánica).

Rojo, G. (1986). El lenguaje, las lenguas y la lingüística. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela. Retrieved from https://gramatica.usc.es/~grojo/Publicaciones/Lenguaje_lenguas_lgca.pdf

1. El lenguaje como sistema de comunicación; 1.1.- Información y comunicación. Síntomas, símbolos y signos; 1.2.- Código y mensaje; 1.3.- Sistemas directos y sustitutivos; 1.4.- Elementos del proceso comunicativo; 1.5.- Función del lenguaje y dimensiones del lenguaje; 2.- Unidad y variedad de las lenguas; 2.1.- El lenguaje y las lenguas; 2.2.- Variedades internas de las lenguas; 2.3.- Diasistema e idiolecto; 2.4.- Lenguas y dialectos; 3.- Las disciplinas lingüísticas; 3.1.- Disciplinas no nucleares; 3.2.- Disciplinas nucleares.

Schott-Bourget, V. (1994). Approches de la linguistique. Paris: Nathan.

Introduction; I.- Du phonème au mot: 1.- Le phonème; 2.- Le signe linguistique; 3.- La sémantique lexicale: étude du sens d’un mot: II.- Du mot à la phrase: 1.- Construction de la phrase; 2.- Le mot dans la phrase; III.- De la phrase à l’énoncé: 1.- Sens et signification; 2.- L’explicite et l’implicite; IV.- De l’énoncé à l’énonciation: 1.- Les embrayeurs; 2.- Les adverbes d’énonciation; 3.- La polyphonie; V.- De l’énonciation à la co-énonciation: 1.- Les actes de langage; 2. La co-énonciation; Conclusion

Simone, R. (1991). Fondamenti di linguistica (2a ed.). Roma - Bari: Laterza. (Original work published 1990)

1.- Premilinari; 2.- Basi semiotiche; 3.- Le lingue verbali; 4.- I suoni delle lingue; 5.- Morfologia; 6.- Fondamenti di sintassi; 7- Tipi di enunciato; 8.- Fondamenti di grammatica; 9.- Categorie grammaticali; 10.- Funzioni grammaticali; 11.- Struttura tematica e struttura di conoscenze; 12.- Testo; 13.- Semantica; 14.- Motto e invio.

Simone, R. (1993). Fundamentos de lingüística. (M. del P. Rodríguez Reina, Trans.). Barcelona: Ariel. (Original work published 1990)

1.- Preliminares; 2.- Bases semióticas; 3.- Las lenguas verbales; 4.- Los sonidos de las lenguas; 5.- Morfología; 6.- Fundamentos de sintaxis; 7.- Tipos de enunciado; 8.- Fundamentos de gramática; 9.- Categorías gramaticales; 10.- Funciones gramaticales; 11.- Estructura temática y estructura de conocimientos; 12.- Texto; 13.- Semántica; 14.- Lema y despedida.

Simpson, J. M. Y. (1979). A first course in linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.

1.- Introduction; 2.- Primitive notions; 3.- Traditional grammar; 4.- More languages, more problems; 5.- Relationships between languages: Comparative philology; 6.- The beginning of linguistics; 7.- Phonetics; 8.- Phonology; 9.- Structuralist grammar: Morphology and syntax; 10.- Structuralist grammar: Theory and problems; 11.- Transformational-Generative grammar: an introduction; 12.- Generalised transformations; 13.- The impact of transformational-generative grammar; 14.- The functions of language; 15.- Semantics: Theory and problems; 16.- “Chomskyan” developments in transformational-generative grammar; 17.- Generative semantics and case grammar; 18.- Human language and linguistics.

Soutet, O. (2001). Linguistique (3ème ed.). Paris: Presses Universitaires de France. (Original work published 1995)

Babel et après?; I.- La diversité des langues; II.- L’unité du langage. Du discours à la langue; I.- Le discours; II.- La langue, objet et théorisation. Étude des grandes unités de langue. I.- Autour du phonème;II.- Du morphème à la phrase; III.- Le texte; Conclusion.

Stork, E. C., & Widdowson, J. D. A. (1974). Learning about linguistics. London: Hutchinson.

Tió, J. (1999). Fonaments de la lingüística. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

1.- Lingüística i comunicació: Objecte de la lingüística. Comunicació lingüística i no lingüística. El llenguatge articulat. El llenguatge i les llengües. Llengua, dialecte, nivells de llenguatge. Llengua i parla. El procés de la comunicació lingüística. Les funcions del llenguatge. 2.- El signe lingüístic: El llenguatge, un sistema de signes. Composició del signe. Característiques del signe. L’arbitrarietat i el caràcter lineal. Els aspectes del signe. Mutabilitat i immutabilitat del signe. El valor del signe. La delimitació del signe. Relacions sintagmàtiques i paradigmàtiques. 3.- Els estudis lingüístics: Lingüística general: diacronia i sincronia. Lingüística comparada: genètica i tipològica. Lingüística interseccional. Psicolingüística. Etnolingüística. Sociolingüística. Lingüística contrastiva. Lingüística computacional. Nivells d’anàlisi lingüística. 4.- La lingüística dins la història: Justificació. La lingüística al món antic. Protohistòria de la lingüística. La lingüística a Grècia. La lingüística a Roma. La lingüística a l’edat mitjana. La lingüística a l’època obscura. La lingüística a l’època escolàstica. Un cas a part: el Primer Tractat Gramatical. La lingüística als segles XVI--XVIII. L’interès per les llengües del món. Empirisme i racionalisme. La lingüística als segles XIX i XX.

Todd, L. (1987). An introduction to linguistics. London: Longman.

Trask, R. L. (1999). Language: The basics (2nd ed.). London: Routledge. (Original work published 1995)

1.- The uniqueness of human language; 2.- The grammatical backbone; 3.- Language and meaning; 4.- Variation in language; 5.- Change in language; 6.- Language in use; 7.- Language, mind and brain; 8.- Children and language; 9.- Attitudes to language.

Tuson, J. (1991). Lingüística. Una introducción al estudio del lenguaje, con textos comentados y ejercicios (4a ed.). Barcelona: Barcanova. (Original work published 1984)

1.- Las señales; 2.- La comunicación y el lenguaje; 3.- El lenguaje y las lenguas; 4.- La lingüístics y sus objetivos; 5.- La tradición gramatical; 6.- La lingüística estructural; 7.- La gramática generativa y transformacional; 8.- Cómo se organiza una lengua; 9.- Gramática; 10.- Semántica; 11.- Fonética y fonología; 12.- Las lenguas y las diferencias culturales; 13.- La lengua y las diferencias sociales y geográficas; 14.- El lenguaje y la historia; 15.- El lenguaje y la literatura.

Tuson, J. (1994). El llenguatge. Barcelona: Empúries.

1. La comunicació; 2.- El llenguatge; 3.- Les llengües; 4.- Evolució de les llengües; 5.- Les llengües i les cultures; 6.- L’escriptura.

Tuson, J. (1994). Introducció a la lingüística. Barcelona: Columna.

1.- L’abast de la lingüística; 2.- El procés de la lingüística; 3.- L’estudi del so; 4.- L’estudi de les estructures; 5.- L’estudi del significat; 6.- La lingüística i la persona; 7.- La lingüística i els grups humans; 8.- Com progressar en lingüística.

Tuson, J. (1999). Introducció al llenguatge. Barcelona: Edicions Proa - Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

1.- Els orígens del llenguatge; 2.- El model de la comunicació i els tipus de senyals; 3.- Les llengües del món: diversitat i unitat; 4.- Les varietats lingüístiques i el canvi; 5.- Història de la lingüística.

Viaplana, J. (2000). Lingüística descriptiva. Una introducció aplicada al català. Barcelona: Edicions 62.

I.- Llengua: 1.- La llengua, realitat articulada; 2.- La llengua, realitat estructurada; 3.- La llengua, realitat diversa. II.- Fonètica: 1.- Nocions bàsiques; 2,.- Descripció dels òrgans vocals; 3.- Formes d’articulació; 4.- Punts d’articulació; 5.- Classificació dels sons; 6.- La fonètica combinatòria. III.- Fonologia: 1.- So i significat; 2.- La perspectiva distribucional; 3.- La perspectiva funcional; 4.- La neutralització fonològica; 5.- L’inventari fonològic; 6.- La perspectiva morfofonològica; 7.- La perspectiva generativa; 8.- La fonologia suprasegmental o no lineal. IV.- Morfologia: 1.- El mot, unitat lingüística; 2.- Mots i segments fònics significatius recurrents; 3.- Segments fònics significatius recurrents mínims i classes formals; 4.- Els morfs, els mots i les unitats gramaticals; 5.- L’estructura morfològica dels mots; 6.- La perspectiva generativa. V.- Sintaxi: 1.- L’oració, unitat lingüística; 2.- L’estructura seqüencial de les oracions; 3.- L’estructura jeràrquica de les oracions; 4.- L’estructura del sintagma verbal; 5.- L’estructura del sintagma nominal; 6.- L’esquema general d’expansió de les categories bàsiques; 7.- La recursivitat; 8.- El lexicó; 9.- L’estructura profunda de les oracions; 10.- Les transformacions; 11.- La perspectiva generativa.

Wallwork, J. F. (1969). Language and linguistics. London: Heinemann Educational.

Wardhaugh, R. (1977). Introduction to linguistics (2nd ed.). New York: McGraw Hill. (Original work published 1972)

1.- The study of language; 2.- Language in communication; 3.- Phonetics; 4.- Phonology; 5.- Morphology; 6.- Constituents and patterns; 7.- Generative-transformational grammar; 8.- English sentence transformations; 9.- Meaning; 10.- Historical-comparative linguistics; 11.- Language change; 12.- Language variation.

Weisler, S. E., & Milekik, S. (1999). Theory of language. Cambridge, MA: The MIT Press.

Widdowson, H. G. (1996). Linguistics. Oxford: Oxford University Press.


Yule, G. (2010). The study of language (4th ed.). Cambridge: Cambridge University Press. (Original work published 1985)

1.- The origins of language; 2.- The development of writing; 3.- The properties of language; 4.- Animals and human language; 5.- The sounds of language; 6.- The sound patterns of language; 7.- Words and word-formation processes; 8.- Morphology; 9.- Phrases and sentences: grammar; 10.- Syntax; 11.- Semantics and pragmatics; 12.- Discourse analysis; 13.- Language and machines; 14.- Language and the brain; 15.- First language acquisition; 16.- Second language acquisition/learning; 17.- Sign language; 18.- Language history and change; 19.- Language varieties; 20.- Language, society and culture.


Yule, G. (1998). El lenguaje. (N. Bel, Trans.). Madrid: Cambridge University Press. (Original work published 1985)

1.- Los orígenes del lenguaje; 2.- El desarrollo de la escritura; 3.- Las propiedades del lenguaje; 4.- Los animales y el lenguaje humano; 5.- Los sonidos del lenguaje; 6.- Los patrones sonoros del lenguaje; 7- Palabras y procesos de formación de palabras; 8.- Morfología; 9.- Frases y oraciones: la gramática; 10.- Sintaxis; 11.- Semántica; 12.- Pragmática; 13.- Análisis del discurso; 14.- El lenguaje y las máquinas; 15.- Adquisición de la primera lengua; 16.- Adquisición / aprendizaje de la segunda lengua; 18.- El lenguaje de los signos; 19.- Historia de la lengua y cambio lingüístico; 20.- Variación lingüística; 21.- Lengua, sociedad y cultura.

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Compilations


= Recommended introductory/general reading

Alonso-Cortés, Á. (Ed.). (1989). Lecturas de lingüística. Madrid: Cátedra.

El lenguaje humano. Prensa Científica SA (Temas de Investigación y Ciencia, 5).

El enfoque biológico de lenguaje (A. Alonso-Cortés); Especializaciones del cerebro humano (N. Geschwind); Cerebro y lenguaje (A.R. Damasio, H. Damasio); Genes, pueblos y lenguas (L.L.Cavalli-Sforza); Diversidad lingüística del mundo (C. Renfrew); Orígenes de las lenguas indopeuropeas (C. Renfrew); La protohistoria de las lenguas indoeuropeas (T.V. Gramkrelidza, V.V. Ivanov); La conquista de Europa occidental por las lenguas indopeuropeas (A. Tovar); Origen de las lenguas amerindias autóctonas (J.H. Greenberg, M. Ruhlen); La dispersión austronesia y el origen de las lenguas (P.Bellwood); Cómo aprenden las palabras los niños (G.A. Miller, P. Gildea); Percepción del habla en la primera infancia (P.D. Eimas); Lenguas criollas (D. Bickerton).

Lyons, J. (Ed.). (1970). New horizons in linguistics. Harmondsworth: Penguin.

Lyons, J. (Ed.). (1975). Nuevos horizontes de la lingüística. (C. Lleó, Trans.). Madrid: Alianza. (Original work published 1970)

Lyons, J., Coates, R., Deuchar, M., & Gazdar, G. (Eds.). (1987). New horizons in linguistics 2. An introduction to contemporary linguistic research. Harmondsworth: Penguin.

Newmeyer, F. J. (Ed.). (1988). Linguistics: The Cambridge survey. Volume 1. Linguistic theory: Foundations. Cambridge: Cambridge University Press.

1.- Generative linguistics: an overview (S. Harlow - N. Vincent); 2.- Syntactic theory (J. McCloskey); 3.- Lexical structure (A. D. Andrews); 4.- Semantic theory (W. Ladusaw); 5.- Pragmatic theory (L.R. Horn); 6.- Morphological theory (S.R. Anderson); 7.- Phonological theory (H. Basbøll); 8.- Phonetic theory (M.E. Beckman); 9.- The syntax-semantics interface (M. Enç); 10.- The syntax-phonology interface (G.K. Pullum - A.M. Zwicky); 11.- The phonology-phonetics interface (P.A. Keating); 12.- Syntactic change (D. Lightfoot); 13.- Morphological change (S.R. Anderson); 14.- Phonological change (P. Kiparski); 15.- Mathematical properties of grammars (A.S. Weinberg); 16.- Linguistics and the philosophy of language (A. ter Meulen); 17.- Linguistic typology (B. Comrie).

Newmeyer, F. J. (Ed.). (1990). Panorama de la lingüística moderna de la Universidad de Cambridge. Volumen I. Teoría lingüística: fundamentos. (L. A. Santos, Trans.). Madrid: Visor. (Original work published 1988)

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1.- Extensions and implications of linguistic theory: an overview (F. J. Newmeyer); 2.- Grammar and language processing (L. Frazier); 3.- Grammatical principles of first language acquisition: theory and evidence (T. Roeper); 4.- Second language acquisition and grammatical theory (S. Flynn); 5.- Brain structures and linguistic capacity (M.L. Kean); 6.- Abnormal language acquisition and the modularity of language (S. Curtiss); 7.- Grammatical aspects of speech errors (V.A. Fromkin); 8.- Grammar and conversational principles (R. Kempson); 9.- Discourse analysis: a part of the study of linguistic competence (E.F. Prince); 10.- Speech act distinctions in grammar (J.M. Sadock); 11.- Computer applications of linguistic theory (P.-K. Halvorsen); 12.- Metrics and phonological theory (B. Hayes); 13.- Grammatical theory and signed languages (C.A. Padden); 14.I.- Creole languages and the bioprogram (D. Bickerton); 14.II.- Are creoles a special type of language? (P. Muysken); 14.III.- A dialog concerning the linguistic status of creole languages (D. Bickerton / P. Muysken).

Newmeyer, F. J. (Ed.). (1991). Panorama de la lingüística de la Universidad de Cambridge. Volumen II. Teoría lingüística: extensiones e implicaciones. (X. Gómez Guinovart & A. Tuson, Trans.). Madrid: Visor. (Original work published 1988)

Newmeyer, F. J. (Ed.). (1988). Linguistics: The Cambridge survey. Volume III. Language: Psychological and biological aspects. Cambridge: Cambridge University Press.

1.- Psycholinguistics: an overview (M.K. Tanenhaus); 2.- Language and cognition (R. Carston); 3.- Processes in language production (M.F. Garret); 4.- Language perception (G.B. Flores d’Arcais); 5.- The mental lexicon (K.D. Emmorey - V.A. Fromkin); 6.- Where learning begins: initial representations for language learning (L.R. Gleitman - H. Gleitman - B. Landau - E. Wanner); 7.- Second language acquisition (E. Broselow); 8.- Neurolinguistics: an overview of language-brain relations in aphasia (S.E. Blumstein); 9.- The biological basis for language (D. Caplan); 10.- Linguistics and speech-language pathology (C.A. Jackson); 11.- The evolution of human communicative behavior (W.O. Dingwall); 12.- Linguistics and animal communication (R.A. Demers).

Newmeyer, F. J. (Ed.). (1992). Panorama de la lingüística moderna de la Universidad de Cambridge. Volumen III. El lenguaje: aspectos psicológicos y biológicos. (L. A. Santos & J. Llisterri, Trans.). Madrid: Visor. (Original work published 1988)

Newmeyer, F. J. (Ed.). (1988). Linguistics: The Cambridge survey. Volume IV. Language: The socio-cultural context. Cambridge: Cambridge University Press.

1.- The study of language in its sociocultural context (B.R. Lavandera); 2.- Language, culture and world-view (J.H. Hill); 3.- Language and social class (G.R. Guy); 4.- Language and race: some implications for linguistic science (J. Baugh); 5.- Language and gender (S. McConnell-Ginet); 6.- Bilingualism (R. Spolsky); 7. Dialectology (K. Walters); 8.- Sociolinguistics and syntactic variation (D. Sankoff); 9.- Language birth: the process of pidginization and creolization (W.A. Foley); 10.- Language death (W.U. Dressler); 11.- Language planning: the view from linguistics (D. Christian); 12.- Ethnography of speaking: toward a linguistics of praxis (A. Duranti); 13.- The organization of discourse (D. Blakemore); 14.- Conversation analysis (D. Schiffrin).

Newmeyer, F. J. (Ed.). (1992). Panorama de la lingüística moderna de la Universidad de Cambridge. Volumen IV. El lenguaje: contexto socio-cultural. (M. L. Martín Rojo, Trans.). Madrid: Visor. (Original work published 1988)

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Dictionaries and encyclopaedias


= Recommended introductory/general reading

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ABRAHAM, W. (1974) Terminologie zur neuren Linguistik. Tübingen: Max Niemeyer Verlag; Trad. cast. de F. Meno: Diccionario de terminología lingüística actual. Madrid: Gredos (Biblioteca Románica Hispánica, Diccionarios,9), 1981.

ALCARAZ VARÓ, E.- MARTÍNEZ LINARES, M.A. (1997) Diccionario de lingüística moderna. Barcelona: Ariel (Ariel Referencia).

ASHER, R,E, (Ed) (1994) The Encyclopedia of Language and Linguistics. Oxford: Pergamon Press. 10 vols.

BALLESTA, J.M. (1991) Diccionari de gramàtica generativo-transformacional. Bellaterra: Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.

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BUSSMANN, H. (1996) Routledge Dictionary of Language and Linguistics. Translated and edited by G. Trauth and K. Kazzazi. London & New York: Routledge.

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CAUSSAT, P. et al. (1977) La linguistique. [Textes extraits de la Grande Encyclopédie Larousse].Paris: Larousse (Encyclopoche Larousse).


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CRYSTAL, D. (1992) Introducing Linguistics. Harmondsworth: Penguin (Penguin English Linguistics).


CRYSTAL, D. (1996) A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Fourth Edition. Oxford: Blackwell Publishers (The Language Library), 4th Edition. Traducción y adaptación de X. Villalba, supervisada por E. Martínez Celdrán: Diccionario de lingüística y fonética. Barcelona: Octaedro, 2000.


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Exercises and materials


= Recommended introductory/general reading

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1.- Morphology; 2.- Phonetics; 3.- Phonology; 4.- Syntax; 5.- Semantics; 6.- Pragmatics; 7.- Register; 8.- Dialect; 9.- Writing; 10.- Historical and Comparative Linguistics; Glossary; Appendixes; Bibliography.

GUELPA, P. (1997) Introduction à l’analyse linguistique. Rappels de cours et exercices corrigés. Paris: Armand Colin (Cursus, Travaux dirigés, Lettres).

I.- Histoire de la linguistique: points de repère: 1.- La linguistique jusqu’au XIXe siècle; 2.- La linguistique au XXe siècle; 3.- La linguistique moderne; II.- Les différentes branches: 4.- La phonématique; 5.- La prosodie; 6.- La morphématique; 7.- La syntagmatique; 3.- La pragmatique: quelques grands débats: 8.- La pragmatique; 9.- Quelques grands débats actuels.

HARRIS, S.- MORGAN, K. (1979) Language projects: An introduction to the study of language. London: Edward Arnold (Explorations in Language).

LEHMAN, W.P. - PFLUEGER, S. (1976) Workbook for Descriptive Linguistics. New York: Random House, 2nd Edition.

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1.- Fonetica; 2.- Fonologia; 3.- Morfologia; 4.- Categorie grammaticali; 5.- Sintassi; 6- Semantica; 7.- Pragmatica; 8.- Lessico; 9.- Testo; 10.- Linguistica storica a indoeuropea; 11.- Soluzioni.

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WRAY, A.- TROTT, K.- BLOOMER, A. (1998) Projects in Linguistics. A Practical Guide to Researching Language. London - New York: Arnold - Oxford University Press.

1.- Introduction; I.- Areas of study and project ideas: 2.- Psycholinguistics; 3.- First-language acquisition and development; 4.- Conversation analysis; 5.- Second-language acquisition; 6.- Style in texts; 7.- Sociolinguistics; 8.- Accents and dialects of English; 9.- Structure and meaning; 10.- Historical linguistics; 11.- Language and gender; II.- Techniques for collecting data: 12.- Tape-recording data; 13.- Experiments; 14.- Questionnaires; 15.- Interviews; 16.- Observation and case studies; III.- Tools for data analysis and project writing: 17.- Transcribing speech phonetically and phonemically; 18.- Transcribing speech orthographically; 19.- Using computers to study texts; 20.- The Data Protection Act; 21.- How to reference; 22- Plagiarism and how to avoid it; 23:- Statistics; 24.- Using an abstracting journal; 25.- Handy hints on writing good academic English.

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Linguistic theories

General overviews

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1.- El estructuralismo europeo; 2.- El estructuralismo antisemántico norteamericano; 3.- La gramática generativa; 4.- La lingüística del texto.

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Classical works

Structural linguistics

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Main authors: European structuralism

Main authors: American structuralism

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Main authors

Generative grammar

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1.- Studying the human language faculty; 2.- Language as a mental organ; 3.- Syntax; 4.- Sound patterns to languages; 5.- Describing linguistic knowledge; 6.- Phonetics and the I-Linguistics of speech; 7.- Morphology; 8.- Language change; 9.- "Growing" a language; 10.- The organic basis of language.

COOK, V.J. (1988) Chomsky’s Universal Grammar. An Introduction. Oxford: Basil Blackwell (Applied Language Studies).

LIGHTFOOT, D. (1983) The Language Lottery. Towards a Biology of Grammars. Cambridge: The MIT Press.

LLINÀS, M. (2001) Petites paraules. ¿D’on surt la gramàtica?. Barcelona: Empúries (Biblioteca Universal, 149)

1.- Introducció; 2.- Saber una llengua vol dir posseir una gramàtica; 3.- Posseir una gramàtica implica saber moltes coses, heus-ne aquí alguns exemples; 4.- El camí cap al llenguatge està guiat; 5.- Recapitulem.

NEWMEYER, F. J. (1980) Linguistic Theory in America. The First Quarter-Century of Tranformational Generative Grammar. New York: Academic Press, 1986, Second Edition. Trad. cast.: El primer cuarto de siglo de la gramática generativo-transformatoria. Madrid: Alianza Alianza Universidad, 339), 1982.

NEWMEYER, F.J. (1996) Generative linguistics: A historical perspective. London & New York: Routledge.

SMITH, D.- WILSON, D. (1979) Modern Linguistics. The Result of Chomsky’s Revolution. Bloomington/ Harmondsworth: Indiana University Press /Penguin Books; trad. cast.: La lingüística moderna . Los resultados de la revolución de Chomsky. Barcelona: Anagrama (Biblioteca de Lingüística 4), 1983.

Main authors

Cognitive linguistics

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1.- Introduction: what is cognitive linguistics?; Part I. A Conceptual Approach to Linguistic Analysis: 2.- Frames, domains, spaces: the organisation of conceptual structure; 3.- Conceptualization and construal operations; 4.- Categories, concepts and meanings; Part II. Cognitive Approaches to Lexical Semantics: 5.- Polysemy: the construal of sense boundaries; 6.- A dynamic construal approach to sense relations I: hyponymy and metonymy; 7.- A dynamic construal approach to sense relations II: antonymy and complementarity; 8.- Metaphor; Part III. Cognitive Approaches to Grammatical Form: 9.- From Idioms to Construction Grammar; 10.- An overview of construction grammars; 11.- The usage-based model; 12.- Conclusion: cognitive linguistics and beyond.

CUENCA, M.J.- HILFERTY, J. (1999) Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona: Ariel (Ariel Lingüística).

1.- La aparición de un nuevo paradigma; 2.- La categorización; 3.- La estructura semántica; 4.- Metáfora y metonimia; 5.- Polisemia y categorías radiales; 6.- La gramaticalización; 7.- La lingüística cognitiva: presente y futuro.

DIRVEN, R.- VERSPOOR, M. (Eds.) (1998) Cognitive Exploration of Language and Linguistics. Amsterdam: John Benjamins (Cognitive Linguistics in Practice, 1). Second Revised Edition, 2004.

1.- The cognitive basis of language: Language and thought; 2.- What’s in a word? Lexicology; 3.- Meaningful building blocks: Morphology; 4.- Putting concepts together: Syntax; 5.- The sounds of language: Phonetics and Phonology; 6.- Language, culture and meaning: Cross-cultural semantics; 7.- Doing things with words: Pragmatics; 8.- Structuring texts: Text linguistics; 9.- Language across time: Historical linguistics; 10.- Comparing languages: Language: classification, typology, and contrastive linguistics.

INCHAURRALDE, C.- VÁZQUEZ, I. (Eds.) (2000) Una introducción al lenguaje y la lingüística. Traducción y adaptación al castellano de R. Dirven y M. Vespoor (Eds.) Cognitive Explorations of Language and Linguistics, Amsterdam: John Benjamins, 1998. Zaragoza: Mira Editores.

1.- La base cognitiva del lenguaje: lenguaje y pensamiento; 2.- Lexicología: el estudio de las palabras; 3.- Bloques de construcción con significado: la morfología; 4.- Uniendo los conceptos: la sintaxis; 5.- Fonética y fonología; 6.- Lengua, cultura y significado: semántica intercultural; 7.- Haciendo cosas con palabras: pragmática; 8.- Estructurando textos: la lingüística del texto; 9.- El lenguaje a través de los tiempos: la lingüística histórica; 10.- La comparación de lenguas: tipología lingüística y lingüística contrastiva.

TAYLOR, J.R. (2002) Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press (Oxford Textbooks in Linguistics).

UNGERER, F.- SCHMID, H.-J. (1996) An Introduction to Cognitive Linguistics. London: Longman (Learning about Language).

1.- Prototypes and categories. 1.1.- Colours, squares, birds and cups: early empirical research into lexical categories; 1.2.- The internal structure of categories: prototypes, attributes, family resemblances and gestalt; 1.3.- Context-dependence and cultural models. 2.- Levels of categorization. 2.1.- Basic level categories of organisms and concrete objects; 2.2.- Superordinate categories and experiential hierarchies; 2.3.- Subordinate categories, composite terms and word-formation; 2.4.- Basic level categories and basic experiences: actions, events, properties, states and locations. 3.- Conceptual metaphors and metonymies 3.1.- Metaphors and metonymies: from figures of speech to conceptual systems; 3.2.- Metaphors, metonymies and the structure of emotion categories; 3.3.- Metaphors as a way of thinking; examples from science and politics 4.- Figure and ground. 4.1.- Figure and ground, trajector and landmark: early research into prepositions; 4.2.- Figure, ground and two metaphors: a cognitive explanation of simple clause patterns; 4.3.- Other types of prominence and cognitive processing 5.- The Frame and attention approach. 5.1.- Frames and scripts; 5.2.- Event-frmaes and the windowing of attention; 5.3.- Language-specific framing and its use in narratives. 6.- Other issues in cognitive linguistics. 6.1.- Iconicity; 6.2.- Grammaticalization; 6.3.- Lexical change and prototypicality; 6.4- Effects on foreign language teaching. up arrow

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Internet resources for linguistics

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Linguistics - General Bibliography
Joaquim Llisterri, Departament de Filologia Espanyola, Universitat Autònoma de Barcelona

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