Lingüística Aplicada a la Traducció (2007-2008)

Bibliografia bàsica i lectures obligatòries

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M. Teresa Espinal
Departament de Filologia Catalana

Joaquim Llisterri
Departament de Filologia Espanyola

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Manuals

Per a la preparació del programa de l’assignatura es recomana que els estudiants seleccionin i utilitzin regularment un dels sis manuals següents de bibliografia bàsica per a seguir els continguts fonamentals del curs:

1.-

(a) AKMAJIAN, A.- DEMERS, R.A.- FARMER, A.K.- HARNISH, R.M. (1995) Linguistics: An Introduction to Language and Communication. Cambridge: The MIT Press, 4th edition.
[Capítols de la quarta edició: 1.- What is linguistics?; 2.- Morphology: The study of the structure of words; 3.- Phonetics and phonemic transcription; 4.- Phonology: The study of sound structure; 5.- Syntax: The study of sentence structure; 6.- Semantics: The study of meaning and denotation; 7.- Language variation; 9.- Pragmatics: The study of language use and communication; 10.- Psychology of language: Speech production and comprehension; 11.- Language acquisition in children; 12.- Language and the brain; Appendix: The written representation of language.] (b) AKMAJIAN, A.- DEMERS, R.A.- HARNISH, R.M. (1979) Linguistics. An Introduction to Language and Communication. Cambridge: MIT Press, 1984 2nd Edition, 1992 3rd Edition. Trad. cast y adaptación de V. Demonte y M. Mora: Lingüística: Una introducción al lenguaje y a la comunicación. Madrid: Alianza Editorial (Alianza Universtaria Textos, 81), 1984.
[Capítols de la versió castellana: 1.- ¿Qué es la lingüística?; 5.- Comparación de los sistemas de comunicación animal; 6.- Fonología: La estructura de los sonidos; 7.- Morfología: La estructura de las palabras; 8.- Sintaxis: El estudio de la estructura de la oración; 9.- La variación en el lenguaje; 11.- Semántica: Estudio del significado y de la referencia; 12.- Pragmática: El estudio del uso del lenguaje y la comunicación lingüística; 13.- Lenguaje y cerebro.]
2.-
FASOLD, R.- CONNOR-LINTON, J. (2006) An Introduction to Language and Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Resources:
http://dx.doi.org/10.2277/0521612357
[Capítols: 1.- The sounds of language; 2.-Words and their parts; 3.- The structure of sentences; 4.- Meaning; 5.- Discourse; 6.- Child language acquisition; 7.- Language and the brain; 9.- Dialect variation; 10.- Language and culture; 11.- The politics of language; 12.- Writing; 13.- Second language acquisition]
3.-
FINEGAN, E. (1989) Language: Its Structure and Use. Fort Worth: Harcourt Brace & Company. Second Edition, 1994. Fort Worth: Harcourt College Publishers. Boston: Heinle. Third Edition, 1999; Fourth Edition, 2004.
Book companion site:
http://www.wadsworth.com/cgi-wadsworth/course_products_wp.pl?fid=M20b&discipline_number=300&product_isbn_issn=0838407943
[Capítols de la tercera edició: 1.- Languages and Linguistics; 2.- Words and their Parts: Lexicon and Morphology; 3.- The Sounds of Languages: Phonetics; 4.- The Sound Systems of Languages: Phonology; 5.- Sentence Structures and their Functions: Syntax; 6.- Meaning in Words and Sentences: Semantics; 7.- Language Universals and Language Typology; 8.- Speech Acts and Conversation: Pragmatics I; 9.- Information Structure: Pragmatics II; 10.- Language Variation across Social Situations: Registers; 11.- Language Variation across Social Groups: Dialects; 12.- Relationships between Writing and Speaking.]
4.-
FROMKIN, V.- RODMAN, R.- HYAMS, N. (2003) An Introduction to Language. 7th Edition. Boston: Heinle.
[Capítols de la setena edició: 1.- What is Language?; 2.- Brain and Language; 3.- Morphology: The Words of Language; 4.- The Sentence Patterns of Language; 5.- The Meanings of Language; 6.- Phonetics: The Sounds of Language; 7.- Phonology: The Sound Patterns of Language; 8.- Language Acquisition; 9.- Language Processing: Human and Computer; 10.- Language in Society; 12.- Writing: The ABCs of Language.]
5.-
(a) O'GRADY, W.- ARCHIBALD, J.- ARONOFF, M.- REES-MILLER, J. (2001) Contemporary Linguistics. An Introduction. Boston: Bedford / St Martin's. Fourth Edition.
Student site:
http://bcs.bedfordstmartins.com/linguistics6e/

(b) O'GRADY, W.- DOBROVOLSKY, M.- ARONOFF, M. (1997) Contemporary Linguistics. An Introduction. Boston: Bedford / St. Martins. Third Edition.

(c) O'GRADY, W.- DOBROVOLSKY, M.- KATAMBA, F. (1997) Contemporary Linguistics. An Introduction. London: Longman (Learning about Language).

[Capítols: 1.- Language a preview; 2.- Phonetics: the sound of language; 3.- Phonology: the function and patterning of sounds; 4.- Morphology: the analysis of word structure; 5.- Syntax: the analysis of sentence structure; 6.- Interfaces; 7.- Semantics: the analysis of meaning; 9.- The classification of languages; 10.- Brain and language; 12.- Language Acquisition: the emergence of grammar; 14.- Language in social contexts; 15.- Writing and language; 16.- Animal communication.]
6.-
RADFORD, A.- ATKINSON, M.- BRITAIN, M.- CLAHSEN, H.- SPENCER, A. (1999) Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Trad. cast. de N. Bel Rafecas: Introducción a la lingüística. Madrid: Cambridge University Press (Lingüística), 2000.
[Capítols: 2.- Sonidos y suprasegmentos; 3.- Variaciones y sonidos; 5.- Fonemas, sílabas y procesos fonológicos; 7.- Procesamiento de los sonidos; 9.- Clases de palabras; 10.- Construyendo palabras; 11.- Las lenguas y su morfología; 12.- El significado de las palabras; 14.- Procesamiento léxico y el léxico mental; 16.- Variación y cambio léxicos; 18.- Terminología básica; 19.- La estructura de la oración; 23.- Forma lógica; 25.- Procesamiento de las oraciones.]
Els estudiants que necessitin una introducció als conceptes bàsics poden consultar:
TUSÓN, J. (1984) Lingüística. Una introducción al estudio del lenguaje, con textos comentados y ejercicios. Barcelona: Barcanova (Textos Universitarios), 1985 2a edición; 1991 4a edición.
[1.- Las señales; 2.- La comunicación y el lenguaje; 3.- El lenguaje y las lenguas; 4.- La lingüístics y sus objetivos; 8.- Cómo se organiza una lengua; 9.- Gramática; 10.- Semántica; 11.- Fonética y fonología; 12.- Las lenguas y las diferencias culturales; 13.- La lengua y las diferencias sociales y geográficas.] TUSON, J. (1999) Introducció al llenguatge. Barcelona: Edicions Proa - Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya (Biblioteca Oberta).
[1.- Els orígens del llenguatge; 2.- El model de la comunicació i els tipus de senyals; 3.- Les llengües del món: diversitat i unitat; 4.- Les varietats lingüístiques i el canvi; 5.- Història de la lingüística.]

Lectures obligatòries

Tema 0: Conceptes generals i prejudicis lingüístics

Una de les dues lectures següents:

MORENO CABRERA, J.C. (2000) La dignidad e igualdad de las lenguas. Crítica de la discriminación lingüística. Madrid: Alianza Editorial (Filología y Lingüística). [Apéndice A: "Cien mitos, prejuicios y tópicos sobre las lenguas"]

TUSÓN, J. (1988) Mal de llengües. A l’entorn dels prejudicis lingüístics. Barcelona: Empúries (Biblioteca Universal, 36), 1991 8ena edició. Trad. libre del autor: Los prejuicios lingüísticos. Barcelona. Octaedro (Lenguaje y Comunicación), 1997.

Tema 1: La naturalesa del llenguatge humà

Els capítols corresponents del manual escollit.

Tema 2: L’estructura fonètica i l’estructura fonològica

LLISTERRI, J. (1996) "Los sonidos del habla", in MARTÍN VIDE, C. (Ed.) Elementos de lingüística. Barcelona: Octaedro (Octaedro Universidad, Textos) pp. 67 – 91 i 108 – 113.

Tema 3: L’estructura morfològica i el significat lèxic

Els capítols corresponents del manual escollit.

Tema 4: L’estructura sintàctica

HERNANZ, M.L.- BRUCART, J.M. (1987) La sintaxis 1. Principios teóricos. La oración simple. Barcelona: Crítica (Enseñanza / Crítica "Textos"). [Caps. 1 "La sintaxis", 2 "La oración" i 3 "El orden básico de las palabras en la oración y sus modificaciones"]

Tema 5: L’estructura semàntica

Una de les dues lectures següents:

ESPINAL, M.T. (1996) "El significado", in MARTÍN VIDE, C. (Ed.) Elementos de lingüística. Barcelona: Octaedro (Octaedro Universidad, Textos) pp. 247-265.

ESPINAL, M. T. (coord.) - MACIÀ, J.- MATEU, J.- QUER, J.- YNGLÈS, M.T. (2002) Semàntica. Del significat del mot al significat de l’oració. Barcelona: Ariel (Ariel Lingüística). [Caps. 5 "Semàntica 1. Predicació i quantificació" i secció 6.1 del capítol 6 "Semàntica II: Modificació i intensionalitat"]

Tema 6: L’actuació lingüística

REYES, G. (1995) El abecé de la pragmática. Madrid: Arco/Libros (Cuadernos de lengua española), 1996 2a edición.

Tema 7: La variació lingüística

ROTAETXE AMUSATEGI, K. (1996) "Lenguaje y sociedad: sociolingüística", in MARTÍN VIDE, C. (Ed.) Elementos de lingüística. Barcelona: Octaedro (Octaedro Universidad, Textos) [1 "Lengua, gramática, uso", 2 "Marco conceptual en sociolingüística", 4 "El uso de la lengua", 5 "Bilingüismo y diglosia", 6 "Lenguas en contacto" i 7 "Política y planificación lingüísticas"]

Tema 8: La traducció

ESPINAL, M.T. (1990) "l’especulació en teoria de la traducció", Els Marges 41: 3-14.

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Lingüística Aplicada a la Traducció (2007-2008)
Bibliografia bàsica i lectures obligatòries
Joaquim Llisterri, Departament de Filologia Espanyola, Universitat Autònoma de Barcelona
http://liceu.uab.cat/~joaquim/general_linguistics/ling_trad_07_08/Ling_Trad_BibBas_07.html
Last updated: 29/04/08 22:25

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