Lingüística Aplicada a la Traducció (2010-2011)

Bibliografia bàsica i lectures obligatòries

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Joaquim Llisterri
Departament de Filologia Espanyola

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Manuals

Per a la preparació del programa de l’assignatura es recomana que els estudiants seleccionin i utilitzin regularment un dels set manuals següents com a bibliografia bàsica per a seguir els continguts fonamentals del curs:

(1)

Akmajian, A., Demers, R. A., Farmer, A. K., i Harnish, R. M. (2010). Linguistics: An introduction to language and communication (6th ed.). Cambridge, MA: The MIT Press.

[1.- What Is Linguistics?; 2.-Morphology: The Study of the Structure of Words; 3.- Phonetics and Phonemic Transcription; 4.- Phonology: The Study of Sound Structure; 5.- Syntax: The Study of Sentence Structure; 6.- Semantics: The Study of Linguistic Meaning; 7.- Language Variation; 8.- Language Change; 9.- Pragmatics: The Study of Language Use and Communication; 10.- Psychology of Language: Speech Production and Comprehension; 11.- Language Acquisition in Children; 12.- Language and the Brain; Appendix - The Written Representation of Language.] Akmajian, A., Demers, R. A., i Harnish, R. M. (1992). Linguistics: An introduction to language and communication (3rd ed.). Cambridge, MA: The MIT Press.

[1.- What is linguistics?; 2.- Animal communication; 3.- Morphology: The structure of words; 4.- Phonology: The structure and the patterning of the sounds of language; 5.- Syntax: The study of sentence structure; 6.- Semantics: The study of meaning and reference; 7.- Language variation; 8.- Language change; 9.- Pragmatics; The study of language use and communication; 10.- Psychology of language: Speech production and comprehension; 11.- Language acquisition in child and chimp; 12.- Language and the brain.] Traducció castellana de la primera edició: Akmajian, A., Demers, R. A., i Harnish, R. M. (1984). Lingüística: Una introducción al lenguaje y a la comunicación. Madrid: Alianza.

[1.- ¿Qué es la lingüística?; 5.- Comparación de los sistemas de comunicación animal; 6.- Fonología: La estructura de los sonidos; 7.- Morfología: La estructura de las palabras; 8.- Sintaxis: El estudio de la estructura de la oración; 9.- La variación en el lenguaje; 11.- Semántica: Estudio del significado y de la referencia; 12.- Pragmática: El estudio del uso del lenguaje y la comunicación lingüística; 13.- Lenguaje y cerebro.]

(2)

Escandell Vidal, M. V. (Coord.), Marrero Aguiar, V., Casado Fresnillo, C., Gutiérrez Rodríguez, E., i Ruiz-Va Palacios, P. (2009). El lenguaje humano. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

1.- El lenguaje y la naturaleza humana; 2.- La lingüística como ciencia; 3.- El medio del lenguaje; 4.- Los sonidos en las lenguas; 5.- La estructura de las palabras; 6.- La sintaxis; 7.- El significado; 8.- Variación y cambio lingüístico; 9.- La lengua en la sociedad; 10.- Lenguaje, mente y cerebro; 11.- Origen y adquisición del lenguaje; 12.- Las lenguas del mundo; Bibliografía básica de lingüística; Referencias bibliográficas; Soluciones a los ejercicios de autocomprobación.

(3)

Fasold, R. W., i Connor-Linton, J. (2006). An introduction to language and linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

Material complementari:
http://dx.doi.org/10.2277/0521612357

[Introduction: Ralph W. Fasold and Jeff Connor-Linton; 1.- The sounds of language: Elizabeth Zsiga; 2.-Words and their parts; Donna Lardiere; 3.- The structure of sentences: David Lightfoot and Ralph Fasold; 4.- Meaning: Paul Portner; 5.- Discourse: Deborah Schiffrin; 6.- Child language acquisition: Kendall A. King; 7.- Language and the brain: Michael Ullman; 8.- Language change: Shaligram Shukla and Jeff Connor-Linton; 9.- Dialect variation: Natalie Schilling-Estes; 10.- Language and culture: Deborah Tannen; 11.- The politics of language: Ralph W. Fasold; 12.- Writing: Jeff Connor-Linton; 13.- Second language acquisition: Alison Mackey; 14.- Computational linguistics: Inderjeet Mani.]

(4)

Finegan, E. (2008). Language: Its structure and use (5th ed.). Boston, MA: Heinle.

Material complementari:
http://www.heinle.com/cgi-wadsworth/course_ products_wp.pl?fid=M20bI&flag=instructor&product_ isbn_issn=1413030890&discipline_number= 300&template=AISE

[1.- Languages and Linguistics; 2.- Words and Their Parts: Lexicon and Morphology; 3.- The Sounds of Languages: Phonetics; 4.- Sound Systems of Language: Phonology; 5.- The Structure and Function of Phrases and Sentences: Syntax; 6.- The Study of Meaning: Semantics; 7.- Language Universals and Language Typology; 8.- Information Structure and Pragmatics; 9.- Speech Acts and Conversation; 10.- Language Variation across Situations of Use; 11.- Language Variation among Social Groups: Dialects; 12.- Writing; 13.- Language Change over Time: Historical Linguistics: 14.- Historical Development in English; 15.- Acquiring First and Second Languages.] Finegan, E., i Besnier, N. (1989). Language: Its structure and use. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

[1.- Language structure and language use; 2.- Phonetics: The sounds of language; 3.- Phonology: The sound systems of language; 4.- Morphology: Structured meaning in Words; 5.- Syntax: Sentences and their structure; 6.- Semantics: Word meaning and sentence meaning; 7.- Pragmatics: Information structure; 8.- Language universals and language typology; 9.- The historical development of languages; 10.- Speech acts and conversation; 11.- Writing; 12.- Dialects: Linguistic variation among social groups; 13.- Registers: Language variation in situations of use; 14.- The historical development of English; 15.- Language standards and language attitudes.]

(5)

Fromkin, V., Rodman, R., i Hyams, N. (2011). An introduction to language (9th ed.). Boston, MA: Heinle.

Material complementari:
http://www.cengage.com/cgi-wadsworth/course_ products_wp.pl?fid=M20bI&product_isbn_issn= 9781428263925

[1.- What Is Language?; 2.- Brain and Language; 3.- Morphology: The Words of Language; 4.- Syntax: The Sentence Patterns of Language; 5.- The Meaning of Language; 6.- Phonetics: The Sounds of Language; 7.- Phonology: The Sound Patterns of Language; 8.- Language Acquisition; 9.- Language Processing: Humans and Computers; 10.- Language in Society; 11.- Language Change: The Syllables of Time; 12.- Writing: The ABCs of Language.] Fromkin, V., i Rodman, R. (1998). An introduction to language (6th ed.). Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.

[1.- What is Language?; 2.- The Neurobiology of Language; 3.- Morphology: The Words of Language; 4.- Syntax: The Sentence Patterns of Language; 5.- Semantics and Pragmatics: Meanings and Context; 6.- Phonetics: The Sounds of Language; 7.- Phonology: The Sound Patterns of Language; 8.- The Acquisition of Language; 9.- Language Processing; 10.- Social Aspects of Language; 11.- Language Change: Syllable of Time.]

(6)

O'Grady, W., Archibald, J., Aronoff, M., i Rees-Miller, J. (2010). Contemporary linguistics. An introduction (6th ed.). Boston, MA: Bedford / St Martin's.

Material complementari:
http://bcs.bedfordstmartins.com/linguistics6e/

[1.- Language: A Preview; 2.- Phonetics: The Sounds of Language; 3.- Phonology: The Function and Patterning of Sounds; 4.- Morphology: The Analysis of Word Structure; 5.- Syntax: The Analysis of Sentence Structure; 6.- Semantics: The Analysis of Meaning; 7.- Historical Linguistics: The Study of Language Change; 8.- The Classification of Languages; 9.- Indigenous Languages of North America: 10.- First Language Acquisition; 11.- Second Language Acquisition; 12.- Psycholinguistics: The Study of Language Processing; 13.- Brain and Language; 14.- Language in Social Contexts; 15.- Natural Sign Languages; 16.- Writing and Language; 17.- Computational Linguistics.] O'Grady, W., Dobrovolsky, M., i Aronoff, M. (1997). Contemporary linguistics. An introduction (3rd ed.). Boston, MA: Bedford / St Martin's.

[1.- Language a preview; 2.- Phonetics: the sound of language; 3.- Phonology: the function and patterning of sounds; 4.- Morphology: the analysis of word structure; 5.- Syntax: the analysis of sentence structure; 6.- Interfaces; 7.- Semantics: the analysis of meaning; 8.- Historical linguistics: the study of language change; 9.- The classification of languages; 10.- Psycholinguistics: the study of language processing; 11.- Brain and language; 12.- Language Acquisition: the emergence of grammar; 13.- Second language acquistion; 14.- Language in social contexts; 15.- Writing and language; 16.- Animal communication; 17.- Computational linguistics.] O'Grady, W., Dobrovolsky, M., i Katamba, F. (1997). Contemporary linguistics. An introduction. London: Longman.

[1.- Language a preview; 2.- Phonetics: the sound of language; 3.- Phonology: the function and patterning of sounds; 4.- Morphology: the analysis of word structure; 5.- Syntax: the analysis of sentence structure; 6.- Interfaces; 7.- Semantics: the analysis of meaning; 8.- Historical linguistics: the study of language change; 9.- The classification of languages; 10.- Brain and language; 11.- Psycholinguistics: the study of language processing; 12.- Language Acquisition: the emergence of grammar; 13.- Second language acquistion; 14.- Language in social contexts; 15.- Writing and language; 16.- Animal communication; 17.- Computational linguistics.]

(7)

Radford, A., Atkinson, M., Britain, D., Clahsen, H., i Spencer, A. (2009). Linguistics: An introduction (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

[Introduction; Part I. Sounds: 1-. Introduction; 2-. Sounds and suprasegmentals; 3-. Sound variation; 4-. Sound change; 5-. Phonemes, syllables and phonological processes; 6-. Child phonology; 7-. Processing sounds; Part II. Words: 8-. Introduction; 9-. Word classes; 10-. Building words; 11-. Morphology across languages; 12-. Word meaning; 13-. Children and words; 14-. Lexical processing and the mental lexicon; 15-. Lexical disorders; 16-. Lexical variation and change; Part III. Sentences: 17-. Introduction; 18-. Basic terminology; 19-. Sentence structure; 20-. Empty categories; 21-. Movement; 22-. Syntactic variation; 23-. Sentence meanings and logical form; 24-. Children's sentences; 25-. Sentence processing; 26-. Syntactic disorders; 27-. Using sentences.] Traducció castellana de la primera edició: Radford, A., Atkinson, M., Britain, D., Clahsen, H., i Spencer, A. (2000). Introducción a la lingüística. Cambridge: Cambridge University Press.
[Introducción; 1.- Los sonidos: Introducción; 2.- Sonidos y suprasegmentos; 3.- Variaciones y sonidos; 4.- Cambio fonético; 5.- Fonemas, sílabas y procesos fonológicos; 6.- Fonología infantil; 7.- Procesamiento de los sonidos; 8.- Las palabras: Introducción; 9.- Clases de palabras; 10.- Construyendo palabras; 11. Las lenguas y su morfología; 12.- El significado de las palabras; 13.- Niños y palabras; 14.- Procesamiento léxico y léxico mental; 15.- Trastornos léxicos; 16.- Variación y cambio léxicos; 17.- Las oraciones: Introducción; 18.- Terminología básica; 19.- La estructura de la oración; 20.- Categorías vacías; 21.- Movimiento; 22- Variación sintáctica; 23.- Forma lógica; 24.- Las oraciones de los niños; 25.- Procesamiento de las oraciones; 26.- Trastornos sintácticos.]

Lectures introductòries

Els estudiants que necessitin una introducció als conceptes bàsics poden consultar:

Tuson, J. (1991). Lingüística. Una introducción al estudio del lenguaje, con textos comentados y ejercicios (4a ed.). Barcelona: Barcanova.

[1.- Las señales; 2.- La comunicación y el lenguaje; 3.- El lenguaje y las lenguas; 4.- La lingüística y sus objetivos; 5.- La tradición gramatical; 6.- La lingüística estructural; 7.- La gramática generativa y transformacional; 8.- Cómo se organiza una lengua; 9.- Gramática; 10.- Semántica; 11.- Fonética y fonología; 12.- Las lenguas y las diferencias culturales; 13.- La lengua y las diferencias sociales y geográficas; 14.- El lenguaje y la historia; 15.- El lenguaje y la literatura.] Tuson, J. (1999). Introducció al llenguatge. Barcelona: Edicions Proa - Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

[1.- Els orígens del llenguatge; 2.- El model de la comunicació i els tipus de senyals; 3.- Les llengües del món: diversitat i unitat; 4.- Les varietats lingüístiques i el canvi; 5.- Història de la lingüística.]

Lectures obligatòries

Tema 0: Conceptes generals i prejudicis lingüístics

Una de les dues lectures següents:

(a) Moreno Cabrera, J. C. (2000). Cien mitos, prejuicios y tópicos sobre las lenguas. A La dignidad e igualdad de las lenguas. Crítica de la discriminación lingüística. (p. 237-65). Madrid: Alianza.

(b) Tuson, J. (1991). Mal de llengües. A l’entorn dels prejudicis lingüístics (11ena ed.). Barcelona: Empúries.

Traducció castellana: Tuson, J. (1997). Los prejuicios lingüísticos. Barcelona: Octaedro.

Tema 1: La naturalesa del llenguatge humà

Els capítols corresponents del manual escollit.

Tema 2: L’estructura fonètica i l’estructura fonològica

Llisterri, J. (1996). Los sonidos del habla. A C. Martín Vide (Ed.), Elementos de lingüística. (p. 67-128). Barcelona: Octaedro.

Tema 3: L’estructura morfològica i el significat lèxic

Els capítols corresponents del manual escollit.

Tema 4: L’estructura sintàctica

Hernanz, M. L., i Brucart, J. M. (1987). La sintaxis. A La sintaxis I. Principios teóricos. La oración simple. (p. 12-47). Barcelona: Crítica.

Hernanz, M. L., i Brucart, J. M. (1987). La oración. A La sintaxis I. Principios teóricos. La oración simple. (p. 48-69). Barcelona: Crítica.

Hernanz, M. L., i Brucart, J. M. (1987). El orden básico de las palabras en la oración y sus modificaciones. A La sintaxis I. Principios teóricos. La oración simple. (p. 70-106). Barcelona: Crítica.

Tema 5: L’estructura semàntica

Una de les dues lectures següents:

(a) Espinal, M. T. (1996). El significado. A C. Martín Vide (Ed.), Elementos de lingüística. (p. 247-66). Barcelona: Octaedro.

(b) Mateu, J., i Quer, J. (2002). Semàntica I. Predicació i quantificació. A M. T. Espinal (Ed.), Semàntica. Del significat del mot al significat de l’oració. (p. 251-96). Barcelona: Ariel.

Quer, J. (2002). 6.1. Modificació. A M. T. Espinal (Ed.), Semàntica. Del significat del mot al significat de l’oració. (p. 299-313). Barcelona: Ariel.

Tema 6: L’actuació lingüística

Reyes, G. (1996). El abecé de la pragmática (2a ed.). Madrid: Arco/ Libros.

Tema 7: La variació lingüística

Rotaetxe, K. (1996). Lenguaje y sociedad: Sociolingüística. A C. Martín Vide (Ed.), Elementos de lingüística. (p. 307-39). Barcelona: Octaedro.

Tema 8: La traducció

Espinal, M. T. (1990). L’especulació en teoria de la traducció. Els Marges, 41, 3-14.

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Lingüística aplicada a la traducció (2010-2011)
Bibliografia bàsica i lectures obligatòries
Joaquim Llisterri, Departament de Filologia Espanyola, Universitat Autònoma de Barcelona
http://liceu.uab.cat/~joaquim/general_linguistics/ling_trad_10_11/Ling_Trad_BibBas_10.html
Last updated: 11/3/11 10:09

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